- Albert Heijn wil nog dit jaar op zeker honderd locaties in Nederland en 25 plekken in België onbemande minisupermarkten openen.
- Bij de installatie werkt Albert Heijn samen met het Zwitserse bedrijf Selecta.
- Albert Heijn gaat zo het Nederlandse Wundermart achterna, dat de afgelopen jaren snel is gegroeid met onbemande supermarkten in hotels en kantoren.
Albert Heijn wil nog dit jaar op zeker honderd locaties in Nederland onbemande minisupermarktjes openen. Die moeten in kantoorpanden komen te staan.
De eerste wordt donderdag geopend. Hiervoor werkt de Zaanse grootgrutter samen met het Zwitserse bedrijf Selecta.
In België worden er volgens de planning dit jaar zeker 25 geopend. Volgens Albert Heijn heeft koffieautomatenbedrijf Pelican Rouge in Dordrecht de primeur.
Het Zwitserse Selecta is het bedrijf achter de onbemande minisupermarkt Foodie’s. Ongeveer twintig daarvan hadden al een soortgelijke bestemming als Foodie’s, die worden omgebouwd. De andere locaties zijn nieuw.
Een aanvulling op catering
Door de coronapandemie komen werknemers een stuk minder vaak naar kantoor, maar dat ziet Albert Heijn niet als een probleem.
"Dit concept past juist goed in de veranderende functie van het kantoor. Het kantoor wordt misschien minder de plek om te werken en meer de plek om elkaar te ontmoeten en samen te werken", zegt een woordvoerster.
Albert Heijn ziet de minisupermarktjes als een aanvulling op catering. Volgens de winkelketen zijn veel bedrijven op zoek naar flexibele oplossingen en maatwerk voor zowel kleine als grote groepen medewerkers.
De onbemande supermarkten van Wundermart
Albert Heijn gaat met de focus op kantoren het Nederlandse Wundermart achterna. Het Amsterdamse bedrijf van Laurens de Kleine en Patrick Dekker is de afgelopen jaren snel gegroeid met onbemande supermarkten in hotels, kantoorpanden en ziekenhuizen.
Wundermart heeft zo'n zeventig winkels in Nederland, België en Duitsland. De minisupermarkten zijn onder meer te vinden in de lobby’s van hotelketens Marriott, Accor Hotels, Hyatt, NH Hotels en Best Western. Vorig jaar haalde het bedrijf 3 miljoen euro op bij investeerders om internationaal uit te breiden.
Onlangs maakte Wundermart bekend duizend nieuwe locaties te willen openen. Daarvoor sloot het bedrijf een deal met AiFi, een Amerikaanse aanbieder van retailtechnologie waarmee klanten niet meer langs de kassa hoeven.
AiFi is ook een bekende van Ahold Delhaize. Albert Heijn deed in Nederland al proeven met kassaloze winkels, waarbij de software van AiFi werd gebruikt.