- In de detailhandel was vorig jaar ondanks de lockdowns toch sprake van omzetgroei, maar deze neemt dit jaar af, voorspelt ING.
- Ook het aantal internetverkopen, dat vorig jaar explosief groeide, zakt dit jaar volgens de bank terug naar een normaal niveau.
- Veel fysieke winkels teren op het uitstel van belastingbetaling, dat binnenkort afloopt; ING verwacht in 2022 dan ook meer faillissementen.
- Lees ook: Deze ondernemer overleefde 2 crises met haar winkel voor erotische kleding en accessoires – speeltjes zoals de gouden vibrator van €12.000 zijn inmiddels voor de bijverkoop
De omzet in de detailhandel groeide ondanks de lockdowns met 3,5 procent in 2021. Dit jaar neemt deze af naar ongeveer 2,5 procent, zo voorspelt ING in een sectorrapport voor de detailhandel.
Door de coronamaatregelen groeiden de online verkopen in 2021 exceptioneel met 29 procent. Naar verwachting zakt de groei van internetverkopen in 2022 naar een normaal niveau van 6 procent. Volgens ING is dat haalbaar door prijsverhogingen en de komst van nieuwe aanbieders in het food en fashion segment.
Ongeveer 60 procent van de totale omzet wordt geboekt door pure webshops als Bol.com, Coolblue, Amazon en Wehkamp, terwijl 40 procent van multichannel komt. ING verwacht dat de omzet van multichannel iets sneller groeit in 2022 dan die van pure webshops.
De omzet van food en non-food steeg in 2021 met 0,5 procent en neemt dit jaar toe tot een groei van respectievelijk 2 en 2,5 procent. Volgens ING is de omzet in foodretail in 2022 vooral hoger door prijsverhogingen.
De bank voorspelt dat fysieke non-food-winkels in alle segmenten dit jaar meer omzet boeken dan vorig jaar, maar de groei varieert van 1,5 procent voor fashion tot 5 procent voor persoonlijke verzorging.
Retailers leven van belastinguitstel
ING voorziet in 2022 meer gaten in winkelstraten. Hoewel veel non-food-winkels tijdens de lockdown in hun online kanaal hebben geïnvesteerd, hebben de internetverkopen het omzetverlies in de fysieke winkel niet goed kunnen maken. Getroffen retailers wisten volgens ING te overleven met steunpakketten van de overheid, belastinguitstel en regelingen met verhuurders en banken.
Hoewel de steunpakketten zijn verlengd, teren de meeste ondernemers volgens ING vooral op belastinguitstel. Dit loopt echter af op 1 februari 2022. En vanaf 1 oktober moeten schulden binnen maximaal vijf jaar worden terugbetaald.
De belastingschuld per sector loopt erg uiteen, zo staan drogisterijen en levensmiddelenwinkels er beter voor dan cosmetica- en schoenenwinkels, zoals de onderstaande grafiek toont.
Waarschijnlijk telt de retail dit jaar en volgend jaar meer faillissementen dan in de afgelopen twee jaar, schrijft ING.
Tussen 2010 en 2021 verdween een op de zes fysieke winkels, wat neerkomt op bijna 14.000 zaken. Tegelijk steeg het aantal webwinkels van 12.500 naar 63.000. Begin 2022 zijn er 6.000 meer webshops dan fysieke non-food-winkels, aldus ING.
Consumenten stellen grote aankopen uit
Het consumentenvertrouwen verslechterde in het laatste kwartaal van 2021 en in januari 2022 door de oplopende besmettingen met de deltavariant, de opkomst van de omikronvariant en de opnieuw ingevoerde coronamaatregelen.
In de eerste twee weken van de huidige lockdown (19 december 2021 tot 3 januari 2022) lag de totale waarde van betaaltransacties 8 procent lager dan normaal, terwijl deze in de twee weken ervoor nog iets daarboven lag.
ING verwacht dat het consumentenvertrouwen de komende maanden weer oploopt, maar de bestedingen kunnen wel getemperd worden door koopkrachtverlies bij een onverhoopte opleving van het coronavirus.
Lees meer over retail:
- Nederlanders shoppen weer liever in een rustige winkel in de buurt dan in de grote, drukke stad
- Hebben bezorgdiensten voor lokale winkeliers wel toekomst? ‘Dit soort kleine winkels moet helemaal geen online erbij doen’
- Bol.com blijft dominant in e-commerce, ook al rukt Amazon stilletjes op in Nederland – kijk maar naar deze 5 grafieken