Waar TomTom in het verleden nog wel eens een slap jaar goed kon afsluiten door sterke verkopen rond de feestdagen in december, verwacht het daar nu niet al te veel meer van. ,,De kerstverkopen zijn niet zo belangrijk meer als ze geweest zijn”, zei topman Harold Goddijn dinsdag.

De bestuursvoorzitter is er wel van overtuigd dat het navigatiekastje dat automobilisten op hun voorruit plakken een blijvertje is, maar weet ook dat de tijd dat TomTom daar grof geld mee verdiende, voorbij is. Andere producten en diensten moeten volgens Goddijn uiteindelijk weer voor groei gaan zorgen, maar hij zei niet hoe en op welke termijn.

Prognose

Aan een concrete prognose voor volgend jaar waagde hij zich evenmin, hoewel de navigatiemarkt volgens hem wel voorspelbaarder is geworden en de prijzen zich stabiliseren. Wel zei hij dat hij uitgaat van een verdere krimp van de markt voor navigatiekastjes.

TomTom behaalde in het derde kwartaal een omzet van 274 miljoen euro. Dat is bijna een vijfde minder dan een jaar eerder. De daling zit vooral in de consumentenmarkt, goed voor het leeuwendeel van de inkomsten. De consumentenomzet daalde met bijna een kwart tot 172 miljoen euro.

Europese automarkt

Het bedrijf gaat voor dit jaar uit van een omzet van ongeveer 1,05 miljard euro, tegen een eerdere prognose van 1,10 miljard euro. De verlaging heeft te maken met de zwakte op de Europese automarkt, waar volgens Goddijn de komende kwartalen nog geen einde aan komt.

De nettowinst daalde in het derde kwartaal met 23 procent tot 22 miljoen euro. Ondanks de lagere omzetprognose verwacht TomTom nog altijd dat de aangepaste winst per aandeel over heel 2012 uitkomt op 0,35 euro. In het derde kwartaal bedroeg die 0,14 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl