TomTom, producent van navigatieapparatuur, heeft de nettowinst in het derde
kwartaal bijna zien halveren tot 31 miljoen euro, vergeleken met 58 miljoen
euro in dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft het concern woensdag
bekendgemaakt.

Nettowinst
Analisten rekenden in doorsnee op een nettowinst van 29 miljoen euro. TomTom
behaalde een omzet van 365 miljoen euro, een daling van 15 procent
vergeleken met vorig jaar. Dat was iets minder dan verwacht.

Het bedrijf verkocht in de afgelopen periode 2,58 miljoen navigatiesystemen,
iets meer dan het voorgaande kwartaal en dezelfde periode vorig jaar. In het
eerste kwartaal werden 1,5 miljoen stuks verkocht. Marktvorsers hielden
rekening met de verkoop van 2,5 miljoen navigatiekastjes in het derde
kwartaal.

Concurrentie smartphones
De gemiddelde verkoopprijs van de kastjes bedroeg in het derde kwartaal 99
euro. Dat vonden analisten teleurstellend. Zij gingen gemiddeld uit van een
verkoopprijs van 109 euro. De onderneming zegt voor te lopen om 90 miljoen
euro aan kosten te besparen in 2009 ten opzichte van vorig jaar.

TomTom gaf in september aan dat de navigatiemarkt uit het dal aan het kruipen
is. Het concern, dat net als veel bedrijven werd getroffen door verminderde
vraag, ondervindt hevige concurrentie op de verkoop van zijn
navigatiesystemen vanuit de mobiele telefoonmarkt. Navigatiesoftware op
smartphones wordt steeds populairder.

Verdere daling verkoopprijs
Volgens TomTom-topman Harold Goddijn blijft de markt zich ontwikkelen conform
verwachting. Hij herhaalde de verwachting dat in Europa dit jaar in totaal
15 miljoen navigatiekastjes worden verkocht. In Noord-Amerika zijn dat er
naar verwachting 17 miljoen. TomTom gaf in september aan dat de
navigatiemarkt uit het dal aan het kruipen is. Goddijn waagt zich niet aan
een concrete voorspelling voor het huidige vierde kwartaal wegens de
onzekere marktomstandigheden, maar hij voorziet wel een verdere daling van
de gemiddelde verkoopprijs.

De onderneming zegt voor te lopen om 90 miljoen euro aan kosten te besparen in
2009 ten opzichte van vorig jaar. TomTom liet bij de tweedekwartaalcijfers
al weten dat het bedrijf sneller kosten bespaarde dan gepland. Het
besparingsdoel werd toen verhoogd tot van 60 miljoen tot 90 miljoen euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl