De operationele winst daalde met 21 procent tot 55 miljoen euro. Zowel de omzet als het operationeel resultaat waren beter dan analisten gemiddeld hadden verwacht. De nettowinst daalde op jaarbasis met 37 procent tot 19 miljoen euro. Hier werd door analisten gerekend op 25,1 miljoen euro.

TomTom wist voor zijn navigatiekastjes marktaandeel te winnen in zowel Europa als de Verenigde Staten. In Europa groeide het marktaandeel naar eigen zeggen van 45 tot 48 procent en in de VS van 20 naar 25 procent.

Consumentenactiviteiten

,,Onze consumentenactiviteiten presteerden goed in een zwakke markt dankzij een versterking van het marktaandeel en een afname in de prijsdaling”, zei topman Harold Goddijn.

De brutomarge daalde met 4 procentpunt op jaarbasis tot 48 procent. Dit kwam volgens het bedrijf door de sterkere dollar, het uitstel van diensten met een hoge marge op de navigatiekastjes en door veranderingen in de verdeling van de omzet.

Het bedrijf houdt vast aan zijn verwachting dat voor heel 2010 de omzet en de winst per aandeel ongeveer gelijk blijven aan de cijfers in 2009. Toen bedroeg de omzet 1,48 miljard euro en de winst per aandeel 0,47 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl