De groei ligt sinds augustus rond de 4,5 procent. In de maanden ervoor werden
percentages van 7 tot 8 procent gerealiseerd. Het consumentenvertrouwen is
echter sinds de zomer op nieuwe dieptepunten beland. Dit beïnvloedt ook het
koopgedrag.
Volgens GfK nam het bedrag op de kassabon in november ten opzichte van een
jaar eerder met 3 procent toe. Volgens de onderzoekers is wel sprake van een
daling van het volume als rekening wordt gehouden met inflatie.
Vaker goedkoper winkelen
Consumenten gaan door de economische neergang ook steeds vaker goedkoper
winkelen, aldus GfK-onderzoeker Joop Holla. Zij kiezen daarbij voor
goedkopere supermarktketens, zoals Lidl en Aldi, of kopen een goedkoper
product. "Consumenten komen nu voor de keuze te staan of ze een gehaktbal
nemen of een biefstuk.” Promotie-acties raken ook steeds meer in trek,
aldus Holla.
GfK verricht onderzoek onder een panel van zesduizend huishoudens. De
deelnemers scannen de door hun gekochte producten.
A-merken
De marktonderzoeker heeft ook gekeken welke A-merken de huishoudens kopen.
Campina staat nog steeds op de eerste positie. Ruim 6,3 miljoen huishoudens,
ofwel 87 procent, hebben het afgelopen jaar wel iets van de zuivelproducent
gekocht. Unox is Knorr gepasseerd en staat nu nummer twee. Beide merken zijn
van Unilever. Opvallende nieuwkomer in de toptien is Dr. Oetker.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl