In het eerste halfjaar rekenden consumenten voor een bedrag van 1,58 miljard
euro goederen af in de Maxeda-winkels. Dat is 1,2 procent meer dan in
dezelfde periode een jaar eerder toen dat bedrag bleef steken op 1,56
miljard euro. Dat bleek dinsdag uit de publicatie van de halfjaarcijfers.
Maxeda realiseerde in het eerste halfjaar een groei van het
bedrijfsresultaat (ebitda) van 14,3 procent tot 102 miljoen euro. Het
bedrijf geeft geen nettowinstcijfers vrij.
Zowel de doe-het-zelf-ketens Praxis, Formido en het Belgische Brico als de
mode-tak met formules V&D, Bijenkorf, Hunkemöller, Claudia Sträter en M&S
Mode, hadden te lijden onder verminderd consumentenvertrouwen. De omzet op
basis van een vergelijkbaar winkelbestand liep dan ook met 1 procent terug.
Wel wonnen de meeste formules marktaandeel, aldus Maxeda.
De doe-het-zelf-ketens waren goed voor een omzet van 755 miljoen euro,
1 miljoen euro meer dan een jaar eerder. Maxeda Fashion, zoals de
mode-divisie heet, was goed voor een omzet van 823 miljoen euro. Vorig jaar
bedroeg de omzet 805 miljoen euro.
Het aantal winkels steeg met 7,5 procent naar 1379. Het merendeel hiervan is
te vinden in Nederland, maar Maxeda is met onder meer Hunkemöller en M&SMode
actief in zestien landen in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en het
Caribische gebied.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl