Bestuursvoorzitter Andrew Mason voorspelde in een memo aan het personeel eind januari voor 2011 een omzet van ,,miljarden dollars”. Groupon zag zijn ledenbestand afgelopen jaar stijgen tot vijftig miljoen in veertig landen van drie miljoen leden in 2009. Het twee jaar oude Groupon biedt zijn leden dagelijks via e-mails kortingsbonnen aan voor onder meer restaurants, kledingzaken en pretparken.
Begin dit jaar haalde Groupon nog bijna 1 miljard dollar op bij private investeerders. Mogelijk gaat Groupon later dit jaar naar de beurs. In december zou het snelgroeiende internetbedrijf nog een overnamebod van 6 miljard dollar hebben afgeslagen van Google.
Kortingsacties
Het aantal werknemers van Groupon ging vorig jaar omhoog tot ruim vierduizend in 565 steden vergeleken met 120 werknemers in dertig steden in 2009, aldus de memo. De buitenlandse activiteiten van Groupon waren goed voor bijna driekwart van de werkgelegenheid.
Groupon biedt kortingsacties van 50 tot 70 procent aan zijn leden, op voorwaarde dat voldoende mensen meedoen aan de acties. De participerende bedrijven betalen Groupon vervolgens een commissie van 30 tot 50 procent. Het bedrijf wil zijn ledenbestand aan het einde van dit jaar verdrievoudigen tot 150 miljoen.
Topman Mason waarschuwde echter voor zelfgenoegzaamheid. ,,Rond deze tijd volgend jaar zullen we op weg zijn om een van de grootste technologiemerken van onze generatie te worden of het zal een cool idee blijven van mensen die het moesten afleggen tegen slimmere en harder werkende mensen.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl