De omzetdaling werd vooral veroorzaakt door een sterke krimp bij de non-foodwinkels (min 12 procent). De grootste klappen kregen de doe-het-zelfwinkels, kledingwinkels en textielsupermarkten. ,,Het is een forse krimp. Sommige branches hebben mogelijk last gehad van het relatief koude weer in maart. Maar het komt natuurlijk ook doordat de inkomens zijn gedaald. Daardoor hebben mensen minder te besteden”, vertelt CBS-econoom Peter Hein van Mulligen.
Ook de samenstelling van de koopdagen was in maart minder gunstig dan een jaar eerder. Het negatieve effect hiervan op de omzet wordt geschat op zo’n 2 procent.
Supermarkten
Winkels in voedings- en genotmiddelen wisten wel meer omzet te behalen, met een plus van ongeveer 4 procent. De groei is vooral toe te schrijven aan de supermarkten, die de verkopen met ruim 5 procent zagen toenemen. Dat kwam deels doordat de inkopen voor Pasen dit jaar voornamelijk in maart plaatsvonden en vorig jaar vooral in april.
Postorderbedrijven en internetwinkels wisten de opgaande lijn vast te houden met een omzetgroei van 6 procent. Webwinkels presteren al tijden beter dan ‘stenen’ winkels.
Totaalbeeld
De krimp van de detailhandel, goed voor 40 procent van de totale consumptie, kwam in de eerste drie maanden van het jaar uit op 3,4 procent.
Het CBS maakt woensdag bekend hoe de Nederlandse economie zich in het eerste kwartaal heeft ontwikkeld. ,,Het totaalbeeld van het eerste kwartaal laat weinig verandering zien ten opzichte van het vierde kwartaal, behalve dat de werkloosheid harder is opgelopen'', aldus de CBS-econoom. In het vierde kwartaal van vorig jaar kromp de economie met 0,4 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl