De detailhandel heeft in april evenveel omgezet als een jaar eerder. Winkels in de voedings- en genotmiddelen, waaronder supermarkten, deden het wel goed door hogere prijzen. 

Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. De verkopen van de totale detailhandel lagen 0,1 procent lager en de prijzen blijven gelijk. De omzet is negatief beïnvloed doordat Pasen dit jaar in maart viel. Daarentegen had de samenstelling van koopdagen een positief effect op de opbrengsten.

April had dit jaar een vrijdag en zaterdag meer en een woensdag en donderdag minder dan vorig jaar. Na correctie hiervoor komt de omzet lager uit dan een jaar eerder.

(klik voor vergroting)

omzetontwikkeling

Hogere prijzen in supermarkten

Winkels in voedings- en genotmiddelen wisten 0,5 procent meer om te zetten dan het jaar ervoor. De verkopen waren 0,5 procent lager, terwijl de prijzen van de dagelijkse boodschappen 1 procent hoger lagen. Zowel de supermarkten als de speciaalzaken realiseerden een hogere omzet.

Het paaseffect is in de foodsector goed terug te zien, aldus het CBS. In maart zorgde Pasen voor een sterke omzetgroei, van 7,6 procent, maar in april groeide de omzet nauwelijks ondanks een gunstige samenstelling van de koopdagen.

(klik voor  vergroting)

deelbranches

Doe-het-zelfzaken doen het goed

Winkels in non-foodartikelen boekten 0,8 procent minder omzet dan een jaar eerder. Er gingen 1,6 procent minder spullen over de toonbank, terwijl de prijzen 0,8 procent hoger lagen dan een jaar eerder.

Binnen de non-foodsector realiseerden de winkels voor woninginrichting en de doe-het-zelfzaken opnieuw een flinke toename van de opbrengsten. Ook de drogisterijen zetten meer om dan in april vorig jaar. ,,Daarentegen behaalden winkels in huishoudelijke artikelen, kledingwinkels en winkels in consumentenelektronica minder omzet dan vorig jaar'', aldus het CBS.

De online detailhandel wist bijna 15 procent meer om te zetten dan een jaar eerder. Deze stijging is minder sterk dan in de eerste drie maanden van 2016, waarin de omzet gemiddeld met ruim 22 procent groeide.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl