De Persgroep heeft de opbrengsten afgelopen jaar, mede dankzij de overname van het Britse Mecom, met ruim de helft zien toenemen tot 1,3 miljard euro. De nettowinst steeg met bijna een derde tot 43 miljoen euro.

Dat blijkt uit het donderdag gepubliceerde jaarverslag.

Door de overname van Mecom kwamen de zeven regionale kranten van Wegener onder een dak met de dagbladen AD, Volkskrant, Trouw en Het Parool. De in totaal elf Nederlandse krantentitels die De Persgroep nu bezit, hebben een gecombineerde oplage van 1,4 miljoen exemplaren per dag.

De Nederlandse dagbladen wisten de omzet uit abonnementen en losse verkoop afgelopen jaar op peil te houden, mede dankzij een substantiële groei van de Volkskrant en Trouw. De opbrengsten uit advertenties daarentegen stonden opnieuw onder druk.

Ook in België konden de dagbladen van De Persgroep hun lezersomzet vasthouden, maar viel de omzet uit advertenties terug. Het digitale bereik van de kranten als De Morgen en Het Laatste Nieuws is volgens het bedrijf “explosief” gestegen, maar tot veel omzetgroei heeft dat nog niet geleid. Dit jaar moet daar verandering in komen.

De internetactiviteiten in ons land boekten meer omzet en winst. Daaronder vallen websites als Nationale Vacaturebank, Intermediair, AutoTrack en Tweakers. Verder is De Persgroep eigenaar van radiostation Q-Music en een groot aantal weekbladen. Nederland is sinds de overname van Mecom goed voor ruim de helft van de totale omzet en winst van het van oorsprong Belgische mediabedrijf.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl