- Het aantal faillissementen in de detailhandel is in het derde kwartaal met bijna de helft gestegen, zo meldt het CBS.
- 110 bedrijven gingen failliet, waaronder winkelketens als Bristol en Game Mania.
- Tegelijkertijd boekte de detailhandel het afgelopen kwartaal meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder.
- Lees ook: Blokker is failliet: winkels blijven tot eind dit jaar open met oog op mogelijke verkoop van huishoudketen
Het aantal faillissementen in de detailhandel is in het derde kwartaal met bijna de helft gestegen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
110 bedrijven in de detailhandel gingen failliet, bijvoorbeeld winkelbedrijven als Bristol, Game Mania en de Nederlandse tak van kledingketen Esprit. In dezelfde periode een jaar eerder werden 75 faillissementen uitgesproken.
Het aantal faillissementen nam onder detailhandelaren sterker toe dan onder andere bedrijven. Voor de gehele Nederlandse economie gold dat er 33 procent meer bedrijven bankroet gingen dan in dezelfde periode een jaar eerder. Van alle uitgesproken faillissementen in het derde kwartaal was 10 procent een bedrijf in de detailhandel.
Detailhandel boekt hogere omzet in derde kwartaal
In het derde kwartaal zette de detailhandel 2,2 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder.
De omzet in winkels voor voeding en genotmiddelen daalde met 1,4 procent vergeleken met een jaar eerder. Ook supermarkten behaalden een lagere omzet (min 2,6 procent), terwijl speciaalzaken, zoals kaaswinkels en slagerijen, 7,7 procent meer verkochten.
Onder winkels in non-food steeg de omzet met 4,3 procent. Vooral de verkoop in schoenen- en lederwarenwinkels en drogisterijen nam toe. Bij winkels in overige huishoudartikelen, zoals meubels en verlichting, was de omzet lager (min 6,8 procent) dan een jaar eerder.
De onlineomzet van detailhandelaren nam toe met bijna 9 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die alleen online verkopen, groeide de omzet met bijna 12 procent. Ondernemers die hun producten zowel online als in de winkel verkopen, zagen hun omzet met 4,7 procent stijgen.
De detailhandelaren zijn redelijk optimistisch over volgend jaar. Bijna 40 procent verwacht in 2025 meer om te zetten, bijna 56 procent verwacht een gelijkblijvende omzet en 5 procent denkt minder te verkopen.