Dat blijkt uit gesprekken met betrokkenen. De onderneming werkt aan een
herziening van haar bonusbeleid, zo laat KPN in reactie weten.

Dit schrijft Het
Financieele Dagblad
donderdag 20 mei.

Ongeveer veertig Nederlandse directeuren direct onder de raad van bestuur
kunnen hun marktconforme salarissen verdubbelen of zelfs verdrievoudigen
over de periode 2008 tot 2011, mits ze hun doelen voor kasstroom en
bedrijfsresultaat halen en aanblijven tot 1 mei van volgend jaar.

‘Korte termijn’
Beloningsdeskundige Jan Schuurman, die onder meer ING adviseerde bij de
inrichting van het salarisgebouw, waarschuwt voor "suboptimalisatie",
en "focus op de korte termijn". "Bovendien heeft het een
negatieve uitstraling naar de werknemers onder de toplaag."

Ten minste enkele directeuren zouden overwegen het bedrijf te verlaten direct
na uitkering van hun bonus, meldt een betrokkene. "KPN wordt geleid als
een wielerwedstrijd met de eindstreep in januari." Een andere bron: "Het
zou de deelnemers aan kunnen sporen tot een manier van saneren die verder
gaat dan verantwoordelijk ondernemingsbestuur."

KPN zegt beleid te herzien
KPN stelt in een reactie dat het bedrijf bezig is zijn bonusbeleid te
herzien: "Bij een nieuwe strategie die dit jaar opgesteld moet worden,
hoort een nieuw beloningsprogramma. Dat zal gezien de maatschappelijke
discussie over beloningen hoe dan ook een iets ander karakter hebben, zo
heeft de raad van commissarissen in het jaarverslag aangekondigd", zegt
een KPN-woordvoerder per e-mail.

De 'KPN-bonus 2.0', zoals het systeem intern genoemd wordt, stamt uit eind
2007 en geldt als exorbitant vergeleken met de hedendaagse Nederlandse norm
van een maximale bonus van één basissalaris; de verdubbelaar komt boven op
de reguliere prestatiebonus en het optie- of aandelengerelateerde
beloningspakket.

Kosten: 60 tot 70 miljoen euro
KPN zou in totaal 60 miljoen tot 70 miljoen euro hebben gereserveerd voor de
beloning van de zestig hoogste functies. Deskundige Schuurman acht het
onwaarschijnlijk dat het huidige schema qua omvang overeind kan blijven. "Niet
alleen de bestuursraad maar ook gemiddelde raad van commissarissen kijkt
inmiddels mee in dit soort gevallen. Men laat dit niet meer passeren."

Een woordvoerder van FNV Bondgenoten vindt dat er sprake is van "ongebreidelde
hebzucht" die niet te rijmen valt met de 2000 ontslagen die KPN
jaarlijks door zou voeren.

VEB: Potentiële bonus verschrikkelijk fors
De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) laat bij monde van een zegsman
weten de potentiële bonus "verschrikkelijk fors" te vinden.
Beleggers PGGM, APG en brancheorganisatie Eumedion onthouden zich van
commentaar, aangezien zij zich nooit uitlaten over de bezoldiging van lagen
onder de raad van bestuur.

Tegelijkertijd lijkt de bonusprikkel tot nu toe succesvol in financiële zin;
over de periode 2007 tot en met 2009 scoorde KPN de tweede positie ten
opzichte van zijn 'peer-group' van dertien grote en kleinere Europese
telecombedrijven waaronder Telefonica en Vodafone. De KPN-doelen over 2008
en 2009 zijn gehaald.

Scheepbouwer wilde meer 'groepsgevoel'
Voormalig financieel directeur Marcel Smits en Scheepbouwer voerden het
programma per 2008 in om de prestatiecultuur een meer collectief karakter te
geven. Scheepbouwer had de overtuiging dat het voor een beter groepsgevoel
zou zorgen, op weg naar het aan aandeelhouders beloofde ebitda-niveau.

Eelco Blok, inmiddels een potentiële opvolger van de bestuursvoorzitter,
pleitte eind 2007 juist voor een meer afdelingsspecifieke benadering waarbij
alle bedrijfsonderdelen hun eigen risicoprofiel zouden krijgen, maar zijn
kritiek werd terzijde geschoven. KPN laat weten dat Blok "de
uiteindelijke versie van het programma heeft omarmd en verdedigd".

Berisping voor Scheepbouwer
Scheepbouwer kreeg onlangs een berisping van de commissarissen omdat hij te
weinig zou hebben geïnvesteerd in het groepsdenken onder zijn bestuurders,
zo meldde Het Financieele Dagblad in april.

De topman verdedigde daarop zijn werkwijze via een bericht op het intranet van
KPN: "Natuurlijk gaat het er in een bestuurskamer soms fel aan toe
(...). Discussies op het scherp van de snede leiden immers tot betere
besluitvorming en uiteindelijk - in het geval van KPN - tot uitstekende
prestaties. We hebben immers de beste resultaten in de sector."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl