- De Olympische Spelen kunnen voor het eerst meer commerciële kansen bieden voor de atleten dan de adverteerders.
- Talentmanagers zeggen dat adverteerders meer geld aan social media besteden, en ook meer partnerschappen met jonge en nieuwe atleten aangaan.
- Sporters die ook online goed presteren en hun publiek weten te betrekken, kunnen mogelijk meer verdienen dan zij die goud winnen.
- Lees ook: Kan Threads blijven groeien zonder Instagram? Een jaar na de lancering zit het platform in een identiteitscrisis
De Olympische Spelen zijn een belangrijke kans voor atleten met de ambitie om influencer te worden. Vooral voor jongere nieuwkomers schept het evenement mogelijkheden om deals met merken te scoren. Hetzelfde geld voor de merken, die dankzij de Spelen een groter bereik op de sociale platformen kunnen behalen.
Sociale mediaplatformen zijn enorm gegroeid sinds de laatste Zomerspelen in Tokio in 2021 en de Winterspelen in 2022. Neem de explosieve groei van TikTok als platform voor gesponsorde content als voorbeeld.
“Social media is elk jaar groter en groter gegroeid. Alle aandacht is tegenwoordig op sociale, digitale advertenties gericht”, zegt de Amerikaanse talentmanager Michael Raymond van Raymond Representation, die werkt voor Olympische atleten en influencers.