Eigenaren van Oldtimers die geen zin hadden om vanaf 2014 meer belasting te betalen, hebben massaal gekozen voor de optie om hun klassieker in het buitenland te verkopen.
De export van oldtimers is vorig jaar fors toegenomen. De uitvoer van personenauto’s van 25 jaar en ouder steeg van 6.182 naar 14.115 wagens, een groei van wel 128 procent.
Dat meldde VWE voertuiginformatie en -documentatie vrijdag.
Deze exporthausse komt vooral door aanpassingen in de fiscale regelingen voor oldtimers. Voor veel van deze auto’s moet sinds het begin van dit jaar wegenbelasting worden betaald. Veel oldtimerbezitters wilden daarom van hun auto af, liet VWE al eerder weten.
Belasting oldtimers: diesel en lpg
Per 1 januari dit jaar is een nieuw fiscaal regime voor oldtimers van kracht geworden.
Oldtimers die op lpg of diesel rijden moeten voor het eerst het volledige tarief voor de motorrijtuigenbelasting betalen. Het gaat hierbij om auto's tussen de 26 en 40 jaar oud. Boven de 40 jaar blijft de fiscale vrijstelling gehandhaafd.
Voor benzineauto's geldt dat die maximaal 120 euro per jaar betalen, mits er in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer gereden wordt.
De dienst voertuiginformatie- en documentatie VWE schetste medio 2013 al om wat voor aantallen het gaat. Zo'n 120 duizend oldtimers waren afgelopen jaar jonger dan 40 jaar. Daarvan reden er ongeveer 63 duizend op diesel of lpg. Populair in dit segment zijn vooral oudere Mercedessen die op diesel rijden.
Het kabinet hoopt met de nieuwe fiscale regeling voor oldtimers 123 miljoen euro extra belasting te innen. Maar de vraag is of dat gaat lukken.
Oldtimers: meer export en ombouw
Naast de export kiezen bezitters van oldtimers ook andere routes om minder belasting te betalen. De verkeersdienst RDW signaleerde eind 2013 een forse toename van het aantal omkeuringen, waarbij lpg-auto's worden omgezet naar benzine, zo meldt Het Financieele Dagblad afgelopen week. In de vier dagen voor kerst ging al om 424 auto's.
Eigenaren van oldtimers die op diesel of lpg rijden lijken dus sterk gevoelig voor de nieuwe fiscale prikkels.
Grootste slachtoffers van de nieuwe fiscale regeling zijn importeurs die zich gericht hebben op de oude fiscaal gunstige regeling voor diesels en lpg-auto's. "Bedrijven die ingespeeld hebben op de belastingvrijstelling, krijgen de deksel op de neus", stelde de woordvoerder van branchevereniging Bovag tegenover het FD.
Export occasions lager in 2013
De totale export van tweedehandswagens liep in 2013 terug. Er werden 279.036 gebruikte personenauto's uitgevoerd, ruim 14 procent minder dan in 2012. Daarmee bereikte deze export volgens de statistieken van VWE nog wel het één na hoogste niveau ooit.
Het meest uitgevoerde personenautomerk was Volkswagen. Opel en Toyota staan respectievelijk op plaats twee en drie.
Grootste stijger bij de auto-export van 2013 is Mercedes-Benz, constateert VWE. Vooral dankzij de oldtimers werden er 19,5 procent meer Mercedessen uitgevoerd, waardoor dit merk naar de vierde positie stijgt. De uitvoer van de oude Mercedes-modellen 200-300 en 190-serie is bijna verdrievoudigd.
De meeste occasions vonden hun tweede leven in Polen. Hier ging 18,2 procent van de uitgevoerde wagens naar toe. Andere belangrijke exportlanden waren Libië, Litouwen, België en Duitsland.
Bron: ANP/Z24
Lees ook:
Autoverkopen fors hoger in december: eindspurt om lage bijtelling
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl