De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting moet voor die groep overeind
blijven, stelde een ruime meerderheid van de Kamer dinsdag.

SP-Kamerlid Farshad Bashir had daar een motie over ingediend. Het kabinet is
van plan om oldtimers per 1 januari aan te slaan voor
motorrijtuigenbelasting, maar moet nu van de Kamer gaan nadenken over
manieren waarop het dagelijks gebruik wordt ontmoedigd.

De liefhebbers die gemiddeld niet meer dan een paar duizend kilometer per jaar
afleggen, worden als het aan de Kamer ligt vrijgesteld van
motorrijtuigenbelasting.

Vervuilende auto’s

De laatste jaren neemt het aantal oldtimers – auto’s en motoren ouder dan 25
jaar – snel toe. Steeds vaker gaat het om zeer vervuilende auto’s waarmee
sommigen gewoon forenzen of in elk geval veel kilometers maken. Het
Planbureau voor de Leefomgeving deed daar onlangs onderzoek naar.

Het kabinet wil de vervuiling door die oude auto’s via de
motorrijtuigenbelastingen aanpakken, maar treft daarmee ook de liefhebber
die op zondag een rondje over de dijk rijdt in een Austin-Healy cabriolet of
in een lelijke eend.

Motorrijtuigenbelasting buitenlanders

De Kamer nam ook een motie aan van PVV-Kamerlid Roland van Vliet. Daarin wordt
gesteld dat voorkomen moet worden dat "ontelbare bezitters van oude auto's
en motorfietsen gedwongen worden hun culturele erfgoed op te geven door
gedwongen verkoop".

Ook een andere motie van Van Vliet werd aangenomen. Die vraagt het kabinet om
te bekijken of buitenlanders die in Nederland wonen of werken via een
burgerservicenummer kunnen worden aangeslagen voor de
motorrijtuigenbelasting. Dat moet een einde maken aan de situatie waarin 7
op de 10 arbeidsmigranten de motorrijtuigenbelasting makkelijk kunnen
ontduiken omdat ze met een buitenlands kenteken rijden.

Lees ook:

Is het leasen van een auto vertandig voor zzp'er?

Rutte: bezuiniging evenredig op asfalt en ov

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl