Het rapport werd vanochtend, woensdag 16 juni, in Den Haag gepresenteerd aan
demissionair minister Maria van der Hoeven.

De OESO neemt geen blad voor de mond en adviseert een volgende regering om
vergaande stappen te ondernemen om het Nederlandse sociaal-economische
stelsel te hervormen. VVD-leider Mark Rutte, de gedoodverfde premier, zal de
door topeconomen opgestelde aanbevelingen niet leuk vinden, want ze gaan op
meerdere fronten lijnrecht tegen het VVD-programma in.

Hypotheekrenteaftrek op de helling
Zo dringt de OESO er op aan dat de Nederlandse huizenmarkt stevig op de schop
wordt genomen. De hypotheekrenteaftrek moet worden beperkt omdat het een
scheefgroei in de huizenprijzen veroorzaakt, die een woning voor veel
starters onbereikbaar maakt.

De organisatie adviseert afschaffing van de overdrachtsbelasting maar
tegelijkertijd een verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB), om de
stijgende waarde van de huizen beter te belasten.

Ten tweede moet tegelijkertijd de huurmarkt worden geliberaliseerd. Minder dan
40 procent van de totale voorraad sociale huurwoningen wordt nu gehuurd door
mensen met lage inkomens, merkt de OESO op.

Mensen met een hoger inkomen die nu scheefwonen in een sociale huurwoning
verhuizen niet naar een duurdere huurwoning omdat woningbouwcorporaties de
inkomens dan niet toetsen, wat mede bepalend is voor de hoogte van de huur
en het soort woning die de corporatie mag aanbieden.

De OESO stelt voor dat een corporatie om de zoveel tijd een inkomenstoets mag
houden onder zittende huurders, en de huren mag verhogen zodra de inkomens
boven bepaalde grenzen komen.

Meer huurwoningen moeten op de vrije markt komen en uiteindelijk moet de
overheid af van het stellen van huurgrenzen en meer toe naar een systeem
van huursubsidie voor alleen de mensen met de aantoonbaar laagste inkomens.

Verkeer
De OESO maakt zich ook zorgen over de toenemende verkeersdrukte op de
Nederlandse wegen. De organisatie concludeert dat met name in de Randstad de
toename van de hoeveelheid asfalt de afgelopen jaren is achtergebleven op
het aantal auto’s. Dat leidt tot almaar groter wordende problemen.

Toch is meer asfalt niet de oplossing, meent de OESO, maar de beprijzing van
de gereden kilometers. Steden zouden een congestiebelasting moeten invoeren
tijdens de spitsuren, net als in Londen. De grootste knelpunten die tot
files leiden ontstaan bij de toegangswegen tot steden. Een congestietax kan
afschrikwekkend werken, zoals in en rond Londen nu ook het geval is.

De OESO vindt wel dat het door zulke maatregelen opgehaalde geld gebruikt moet
worden om tegelijkertijd het openbaar vervoer te verbeteren. Mensen de auto
uit jagen zonder een alternatief te bieden is geen optie, stelt de
organisatie.

Pensioenen
Verder moet een volgend kabinet de pensioensector ingrijpend hervormen. De
financiële crisis heeft voor dekkingsproblemen gezorgd bij de
pensioenfondsen. Wil Nederland het internationaal gerenommeerde stelsel
behouden, dan moeten de pensioenpremies worden verhoogd en de pensioenen
zelf met een derde verlaagd, of de pensioenleeftijd niet opgerekt naar 67
maar zelfs naar 69 jaar.

De OESO stelt een middenweg voor: verhoging van de pensioengerechtigde
leeftijd naar 67 jaar, en tegelijkertijd versobering van de pensioenen en
verhoging van de eigen bijdragen.

De OESO is positief over de stappen die de laatste regering nam om de gevolgen
van de recessie te bestrijden. Met name het systeem van deeltijd-WW wordt
geprezen omdat het de werkloosheid tegenging.

Maar de OESO vindt wel dat, zodra het kan, de extra uitgaven van de afgelopen
anderhalf jaar zo snel mogelijk weer bijgeplust moeten worden op de
begroting door bezuinigingen en hervormingen. Het verhogen van de
AOW-leeftijd naar 67 jaar wordt door de organisatie als een flinke stap in
de goede richting gezien voor de langere termijn, maar op de korte termijn
zijn meer bezuinigingen nodig.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl