Auto’s die in het Verenigd Koninkrijk tot voor kort mest en bouwmaterialen vervoerden, zijn in Oekraïne waardevolle aanwinsten geworden in de oorlog tegen de Russische bezetters.

Daarvoor heeft Kiev de 25-jarige e-sportanalist Ivan Oleksii te danken. De Britse immigrant, afkomstig uit de onlangs bevrijde stad Kherson, leidt Car4Ukraine. Deze organisatie werd in maart opgericht om gebruikte burgerauto’s om te bouwen tot militaire voertuigen.

De tweedehands wagens van Car4Ukraine worden in heel Europa opgekocht en door Oekraïne gebruikt tegen de Russen. Oleksii en zijn team crowdfunden het geld dat nodig is om de voertuigen richting Oekraïne te sturen.

Volgens Oleksii heeft hij zo’n honderd voertuigen, veelal afdankertjes afkomstig van boeren uit het Verenigd Koninkrijk, richting het front gestuurd.

Britse auto's helpen tegen Russische sluipschutters

Een van de voertuigen van Car4Ukraine in gebruik aan het front.
Een van de voertuigen van Car4Ukraine in gebruik aan het front.
Ivan Oleksii

Britse auto's komen in vele modellen en maten, maar ze hebben een ding gemeen: het stuur zit aan de rechterkant.

En dit redt levens aan het Oekraïense front, vertelt Oleksii aan Insider. Volgens hem mikken Russische sluipschutters veel op de passagiersstoel van Britse voertuigen, denkend dat ze de chauffeur uitschakelen. Vaak plaatsen Oekraïense soldaten daarom aan hun linkerkant een pop in de stoel van Britse voertuigen.

Anonieme Oekraïense soldaten bij een van de voertuigen van Car4Ukraine.
Anonieme Oekraïense soldaten bij een van de voertuigen van Car4Ukraine.
Ivan Oleksii

Car4Ukraine geeft dan ook graag geld uit aan Britse voertuigen. Want naast dat ze heel handig zijn, zijn ze ook goedkoop. "Ze zijn afkomstig van boeren. Dat betekent een paar krassen of deuken, en dat ze stinken. Maar daardoor zijn ze ook spotgoedkoop."

Dat betekent niet dat Car4Ukraine de neus opsteekt voor andere Europese voertuigen. Waar de organisatie vooral naar zoekt, zijn dieselwagens met vierwielaandrijving en 2-liter motoren. Dus auto's zoals de Toyota Hilux/Tundra, Mitsubishi L200, Ford Ranger, Nissan Navara/KingCab, Isuzu D-Max, Маzda BT-50/Mazda B2500 en de Jeep Gladiator.

Deze wagens kosten tweedehands ruwweg 5.500 euro. Stevige Britse voertuigen met meer dan 160.000 kilometers zijn vaak maar 2.000 euro. Tegenover The Telegraph vertelt een medewerker van Car4Ukraine dat sommige boeren hun autosleutels aan hen hebben overhandigd voor een luttele pond, nadat ze hoorden waar ze voor gebruikt werden.

Metalen platen, machinegeweren en antitankwapens

Tot nu toe heeft Car4Ukraine genoeg geld opgehaald om 146 opnieuw uitgeruste auto's naar Oekraïne te verschepen. Nog eens 36 anderen zijn onderweg, om het Oekraïense leger van extra vuurkracht te voorzien.

Als de wagens arriveren in Oekraïne staan er technici, gerekruteerd door Car4Ukraine, klaar om de auto's met metalen platen te voorzien. Hiermee kunnen de passagiers beschermd worden tegen Russische mortieren en kogels. Ook worden op de bagagebak machinegeweren en een keur aan antitankwapens gemonteerd.

Met de Russische invasie alweer in de tiende maand, helpen de wagens van Car4Ukraine in de strijd tegen vijandige troepen. Ook worden gewonde burgers en soldaten met de auto's naar ziekenhuizen vervoerd.

In gesprek met Insider, beschrijft Oleksii de berichten die hij krijgt van soldaten die in zijn aangeleverde voertuigen vechten tegen Russische troepen. "Een paar dagen geleden ontving ik foto's van een Russische kruisraket die met een machinegeweer op een van mijn wagens werd neergehaald." 

Het zijn de kleine dingen die het verschil maken tegen het "grote, stomme leger" van Rusland, zegt Oleksii tegen Insider. "En met al deze gecrowdfunde ideeën om de oorlog sneller te beëindigen, gaan we winnen."

Het team van Car4Ukraine.
Het team van Car4Ukraine.
Car4Ukraine

LEES OOK: Rusland heeft de helft van de Oekraïense infrastructuur voor energie platgelegd: de winter wordt een ‘kwestie van overleven’