- Een Oekraïense marketingorganisatie gebruikt gok- en pornosites om Russen te bereiken met informatie over de oorlog in Oekraïne.
- Volgens topvrouw Anatasiya Baydachenko van IAB Ukraine worden advertenties op porno- en goksites minder vaak geblokkeerd.
- Een anti-censuur expert benadrukt dat het wel belangrijk is om boodschappen niet al te eenzijdig te brengen, wil je anderen overtuigen.
- Lees ook: China wil zijn banden met Rusland ‘op alle niveaus’ verdiepen
De oorlog in Oekraïne heeft miljoenen mensen gedwongen het op te nemen tegen de militaire macht van de Russische president Vladimir Poetin. Een deel van hen doet dit niet met wapens, maar met andere middelen
Anastasiya Baydachenko is directeur van de Oekraïense tak van van de internationale marketingorganisatie Interactive Advertising Bureau (IAB). Zij zet advertenties in die verschijnen op porno- en goksites om Russen en Wit-Russen de informeren over de situatie in Oekraïne.
Russen komen ook graag op pornosites
Adverteren op porno- en goksites is slim, vertelt Baydachenko aan Insider, omdat het makkelijk en relatief goedkoop is. Bovendien is de kans groot dat het beoogde publiek de advertenties ziet.
De marketingexpert denkt dat tachtig procent van de advertenties daadwerkelijk Russen en Wit-Russen bereikt, al kan Baydachenko dat niet hard bewijzen. “Seks- en goksites hebben een Russisch publiek en bij advertentieplatforms kun je hun internetverkeer inkopen”.
Hoewel het beoogde effect van de advertentiecampagnes niet meetbaar is, is het "wel een extra gereedschap". Daarom mag het niet zomaar weggelachen worden, zegt Baydachenko. "We geloven er sterk in dat we de waarheid moeten vertellen aan mensen die al decennialang gebombardeerd worden met staatspropaganda."
Als gevolg van Russische propaganda konden veel Oekraïense burgers aan het begin van het conflict hun families in Rusland niet overtuigen dat de invasie was begonnen.
Pornosites zijn minder streng over advertenties
Volgens Baydachenko worden advertenties op seks- en goksites minder goed geblockt door moderatoren, in vergelijking met een grote speler als YouTube die hier hele teams aan heeft gewijd.
Platforms zoals Meta en Google worden ook door IAB Ukraine gebruikt, maar de strengere gebruikersregels maken het moeilijker om confronterende informatie te plaatsen, vergeleken met sites waar mensen kunnen pokeren of kijken naar opwindende filmpjes.
Voor Baydachenko is de grootste uitdaging bij het uitrollen van campagnes geld. Want advertenties zijn niet gratis.
Directeur Jemimah Steinfeld van de Britse de Britse organisatie Index on Censorship, die zich inzet tegen online censuur, juicht de strategie van IAB Ukraine toe. Want om censuur te bestrijden, "moet je alle mogelijke wapens inzetten".
Zeker, zo benadrukt Steinfeld, als bijvoorbeeld Facebook geblokkeerd wordt door de autoriteiten. "In Rusland zagen ze Facebook als een grote bedreiging en daarom is het daar nu uit de lucht."
Steinfeld waarschuwt wel dat de advertenties "onbedoeld anders geïnterpreteerd kunnen worden" dan hoe ze bedoeld zijn. "Als je maar een kant van het verhaal aanbiedt", legt ze uit, "dan kan het publiek dit ook gaan zien als propaganda. Om die reden zouden partijen die advertenties inkopen voor Russische gebruikers, zich moeten richten op verhalen die je moeilijker kunt wegwuiven, zoals de inflatie".