De verkoop van tweedehands auto’s in Nederland is vorig jaar met drie procent gedaald tot in totaal 1,72 miljoen stuks.

Dat blijkt uit vrijdag verschenen cijfers van VWE voertuiginformatie en -documentatie.

Consumenten verhandelden onderling ruim 704.500 occasions, een afname van 3,7 procent. Bij autobedrijven kochten ze in 2013 bijna 1,02 miljoen tweedehandsjes. Dat betekent een afname van 2,7 procent vergeleken met het jaar daarvoor.

VWE schrijft de daling vooral toe aan het lagere consumentenvertrouwen, waardoor mensen langer doorrijden in hun auto.

Bij Opel was de verkoopdaling met ruim 8000 stuks (ruim 8 procent) het grootst. De grootste stijging in verkochte occasions vond plaats bij Kia (plus 10,5 procent). Ook de Duitse luxe merken Audi, BMW en Mercedes waren relatief veelgevraagd.

Lees ook:

Oldtimers mijden massaal belasting via export of ombouw

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl