Geen zin in hoge rekeningen van de garage? Kies dan voor een Japanner of Koreaan. In de top tien meest betrouwbare auto’s staan maar liefst zeven Aziaten.
Duitsland en degelijkheid zijn bijna synoniemen, maar als je kijkt naar de betrouwbaarheid van de daar gefabriceerde auto’s, dan is ‘made in Germany’ allerminst een garantie voor weinig sores en lage onderhoudskosten.
Dat blijkt uit de Reliability Index die wordt samengesteld door de Britse verzekeraar Warranty Direct. De verzekeraar registreert op basis van aantallen reparaties en de kosten daarvan hoe betrouwbaar bepaalde auto’s zijn en stelt op grond daarvan de betrouwbaarheidsindex samen.
De conclusie is dat wie zijn rekening bij de garage tot een minimum wil beperken voor een Japanse of Koreaanse auto moet kiezen. Auto’s van Toyota, Mitsubishi en Hyundai domineren namelijk het topklassement.
Wat uitleg bij de bovenstaande tabel. In tegenstelling tot standaardverzekeringen in Nederland, die autoschade dekken bij een ongeval, heeft Warranty polissen die specifiek dekking bieden bij reparatiekosten als gevolg van slijtage en dergelijke. Je krijgt dus een soort verlengde garantie op je auto.
Omdat de rekening van elke reparatie naar Warranty gaat, hebben ze een uitgebreide database met informatie. Zo weten ze welke onderdelen vaak stuk gaan bij het model, hoe vaak de eigenaar jaarlijks bij de garage staat en wat de jaarlijkse onderhoudskosten zijn.
Uit al die gegevens stellen ze een index samen, waarbij '100' het gemiddelde is. Een auto met een score hoger dan 100 is minder betrouwbaar dan gemiddeld. De auto met het laagste aantal indexpunten is het meest betrouwbaar. Momenteel is dat de Toyota iQ.
Naast de indexcijfers zijn in de tabel hierboven ook de gemiddelde jaarlijkse reparatiekosten weergegeven, gemeten over een periode van vijf jaar. Het is niet zo dat de auto die absoluut gezien de laagste gemiddelde reparatiekosten heeft ook per definitie het laagste indexcijfer heeft, en het meest betrouwbaar is.
Zo ligt het gemiddelde van de jaarlijkse reparatiekosten voor de Toyota iQ op 255 euro, tegen 79 euro voor de Mitsubishi Lancer. De Toyota heeft niettemin een hogere betrouwbaarheidsscore dan de Mitsibushi.
Dit verschil heeft te maken in een verschil in de frequentie van reparaties. Gemiddeld genomen hoeft de Toyota minder vaak naar de garage dan de Mitsubishi. Maar als er iets is met de Toyota dan is een reparatie door de bank genomen duurder, vergeleken met de Mitsubishi.
Omdat veel modellen die in het Verenigd Koninkrijk op de markt komen ook in Nederland verkocht worden, is de kans groot dat jouw auto ook in de lijst staat.
Minst betrouwbare auto's
Behalve een top 10 meest betrouwbare auto's, kun je ook de top van de minst betrouwbare auto's maken. En dan valt op dat hoe groter en duurder de auto is, hoe vaker je kennelijk panne hebt. Al zal bij onderstaand rijtje wellicht de rijstijl ook van invloed zijn.
Vanzelfsprekend hebben oudere modellen het zwaarder in de index dan jonge occasions (nieuwe auto's doen niet mee, want die hebben vaak minimaal twee jaar fabrieksgarantie). Ook bij auto's komen met de leeftijd de gebreken. Het maakt natuurlijk ook uit hoeveel kilometer je per jaar rijdt.
Warranty Direct kijkt echter ook op merkniveau. Zo haal je de oudere modellen eruit. Wat blijkt? Japan heerst nog altijd. In de top tien merken met de hoogste score zijn maar drie niet-Japanse merken te vinden: Ford, Rover en Renault.
Bekende Duitse merken als Mercedes-Benz (30) en Volkswagen (25) bevinden zich in de lagere regionen van de 40 merken waarvoor data beschikbaar zijn.