Tijdens de coronacrisis is de verkoop van occasions hard omhoog geschoten.

Als koper moet je er wel rekening mee houden dat je met een tweedehands auto mogelijk te maken krijgt met relatief hoge kosten voor reparatie en onderhoud.

Business Insider bekeek hoe het zit met de onderhoudskosten van de 5 populairste occasions van 2020.

De vraag naar tweedehands auto’s heeft sinds het uitbreken van de coronapandemie een hoge vlucht genomen. Niemand stapt nog vrijwillig in een volle trein, bus of metro, maar een nieuwe auto kopen is weer het andere uiterste.

De prijs van een occasion is beduidend lager dan die van een nieuw exemplaar, maar daarna heb je natuurlijk ook weer kosten voor onderhoud en reparatie. En als die heel hoog uitvallen, dan geldt ook hier dat goedkoop duurkoop is.

Afgelopen week presenteerde de site AutoScout24 een overzicht van de 5 meest populaire occasions van 2020. Business Insider onderzocht hoe het zit met de kosten van reparatie en onderhoud deze modellen: de Volkswagen Golf, de BWM 3-serie, de Volkswagen Polo, de Mercedes C-klasse en de Audi A3.

Op AutoScout24 keken we voor elk model wat de gemiddelde occasionprijs is (aan de hand van maximaal 10 aangeboden exemplaren). Met behulp van de autokostentool van de ANWB berekenden we vervolgens de kosten van onderhoud en reparatie van de geselecteerde auto.

Voor de 5 populairste modellen zochten we occasions met bouwjaar 2016 die tussen de 70.000 en 90.000 kilometer op de teller hadden staan. We zijn er voorts van uitgegaan dat je de auto 5 jaar in je bezit zult hebben en dat je per jaar zo'n 10.000 kilometer verrijdt. Voor alle modellen geldt dat het handgeschakelde benzinedrinkers zijn.

Bekijk het overzicht hieronder:

Volkswagen Golf: € 4.219 variabel onderhoud en reparatie (5 jaar)

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

We vonden de Volkswagen Golf 1.0 TSI voor een gemiddelde occasionprijs van circa 13.250 euro. Als er geen gekke dingen gebeuren op de A2 dan ben je over vijf jaar 4.219 euro kwijt aan variabele kosten voor reparatie en onderhoud. Daarnaast rekent de autotool van de ANWB voor het standaard onderhoud aan de carrosserie en diversen zo'n 250 euro per jaar. In totaal kom je dan uit op 5.469 euro voor onderhoud en reparatie.

Je moet bij de occasionprijs dus pakweg 40 procent optellen om de onderhoudskosten in de vijf jaar na de aanschaf te dekken.

De nieuwprijs van dit model kost in de variant 85KW Blue Motion Comfort 24.550 euro volgens de autotool van de ANWB.


BMW 3 Serie: €4.740 variabel onderhoud en reparatie (5 jaar)

Foto: BMW
Foto: BMW

Voor gemiddeld ruim 21.310 euro vonden we de BMW 318i uit 2016 als occasion aangeboden. Je bent na vijf jaar 4.740 euro armer aan variabele kosten voor reparatie en onderhoud. Inclusief de vaste onderhoudskosten voor de carrosserie en diversen kom je dan uit op 5.990 euro aan onderhoud en reparatie over een periode van vijf jaar, ofwel zo'n 28 procent bovenop de occasionprijs.

In de versie Touring 318i 100KW heeft deze BMW volgens de autotool van de ANWB een nieuwprijs van 37.200 euro.


Volkswagen Polo: €3.633 variabel onderhoud en reparatie (5 jaar)

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

Als altijd scoort Volkswagen hoog op de lijsten met populairste occasions. De Polo en Golf staan eigenlijk altijd wel ergens op een lijst.

De Polo 1.0 Comfort Connected Series kost je nieuw 18.450 euro. Voor een exemplaar uit 2016 met tussen de 70.000 en 90.000 kilometer op het klokje betaal je gemiddeld slechts 9.200 euro.

Tel daar na vijf jaar 3.633 euro bij aan variabele kosten voor onderhoud en reparatie, plus de vaste onderhoudskosten van 250 per jaar, en je zit op 4.883 euro. Dat is dus iets meer dan de helft van de occasionprijs erbij.


Mercedes C-Klasse: €4.740 variabel onderhoud en reparatie (5 jaar)

Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz

Populair, maar niet echt een koopje is een occasion Mercedes C180 uit 2016. Nieuw deed 'ie 41.495 euro, jij tikte hem op de kop voor een gemiddelde occasionprijs van 22.900 euro.

De variabele kosten voor onderhoud en reparatie komen na vijf jaar uit op 4.740 euro, gelijk aan de bovengenoemde BMW 3-serie. Tel daarbij de vaste onderhoudskosten van 250 per jaar op en je komt in totaal uit op 5.990 euro volgens de autotool van de ANWB. Je moet dus nog ruim een kwart optellen bij de occasionprijs in de loop van vijf jaar voor onderhoud en reparatie.


Audi A3: €4.330 onderhoud en reparatie (5 jaar)

Foto: Audi
Foto: Audi

Op plek 5 van de populairste tweedehandsjes de Audi A3. Nieuw tel je voor een Sportback 1.2 TFSI 81KW 27.280 euro neer.

Deze kostte je tweedehands circa 16.000 euro. Aan variabele kosten voor onderhoud en reparatie ben je na vijf jaar 4.330 kwijt. Tel daarbij in totaal 250 euro per jaar op voor vaste onderhoudskosten en het totaal komt uit op 5.580 euro. Ofwel reken nog zo'n 35 procent van de occasionprijs mee als te verwachten uitgaven voor reparatie en onderhoud.

Lees meer over auto's: