Ondanks de opkomst van sites als Autotrack en Marktplaats waar je tweedehands auto’s afkomstig uit heel Nederland kan vinden, blijkt de occasionmarkt nog steeds een hele lokale markt. Gemiddeld koopt de consument de auto binnen een straal van nog geen dertig kilometer van huis.

Tweedehands auto’s worden nog altijd dicht bij huis gekocht. Dat blijkt uit onderzoek van VWE onder autobedrijven, dat informatie verzamelt en verkoopt over en voor de autobranche.

We willen niet heel ver reizen voor een tweedehands auto, nog geen 30 kilometer gemiddeld zo blijkt. Met name kleine Aziatische auto’s worden vaak binnen een straal van nog geen 15 kilometer gekocht. Alleen mensen die op zoek zijn naar grotere modellen, met name coupés en grote luxe-auto’s, lijken zich niet aan afstand te storen.

Volgens VWE komt dit waarschijnlijk omdat deze groep kopers op zoek is naar één specifiek model, terwijl de consument die op zoek is naar een kleine goedkope auto veel minder specifieke wensen heeft. Die laatste neemt waarschijnlijk veel eerder genoegen met het beperkte aanbod van het garagebedrijf om de hoek.

Foto Suzuki

Foto Suzuki

De koper van een gebruikte Suzuki Splash (zie foto) woont gemiddeld slechts 13,8 kilometer van de garage waar hij wordt aangeschaft. Dat geldt ook voor veel kleine Koreaanse auto's als de Hyundai i10 en i20.

Grote limousines als de Volkswagen Phaeton, Chryslers of Cadilacs worden wel weer van ver gehaald.

Garage blij met lokale clientèle

Dat Nederlanders hun tweedehands auto het liefst in de buurt kopen, heeft overigens een groot voordeel voor de lokale garagehouders. Die verkopen niet alleen de auto, maar de kans is heel groot dat hij in de toekomst ook de onderhoudsbeurten mag doen, zo stelt een garagehouder in het persbericht van VWE.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl