Het is niet alleen de aankoopprijs waar je op moet letten wanneer je een tweedehands auto koopt. Immers, onderhoud en reparatie kunnen ook behoorlijk in de papieren lopen.
Wat je kwijt bent aan reparaties en onderhoud, verschilt uiteraard per auto. Business Insider kijkt daarom naar de 10 best verkochte occasions in Nederland van afgelopen jaar en wat je naar verwachting in de eerste vijf jaar na aanschaf aan onderhoud en reparatie betaalt.
Voor de 10 best verkochte occasions van 2018 raadplegen we databureau VWE Automotive. Die heeft de volgende ranking:
Aan de hand van de autotool van ANWB kijken we nu wat de gemiddelde kosten voor onderhoud en reparatie zijn. We gaan daarbij zoals gebruikelijk uit van een bezitsduur van 5 jaar.
De andere kenmerken die we meenemen en voor de 10 merken invullen zijn een aantal gereden kilometers van 75.000, een bouwjaar van 2013 (behalve de Peugeot 206 waarvan de laatste in 2012 van de band rolde), 5-deurs (wordt moeilijk bij de Renault Twingo, dus dat is 3-deurs), een handgeschakelde transmissie, benzinedrinkend en een verwacht aantal jaarlijks te rijden kilometers van 15.000.
Als we al deze variabelen op Autotrack.nl invoeren komen we tot een gemiddelde aanschafprijs (op basis van minimaal 10 auto's). En deze aanschafprijs voeren we vervolgens opnieuw in in de autotool van de ANWB.
En dat levert ons de top 10 van occasions op die het goedkoopst zijn in onderhoud en reparatie:
1. Renault Twingo: € 2.593 (verwachte onderhoudskosten 5 jaar)
Vive la France! Op nummer 1 staan de Fransen met de Renault Twingo 1.2 55KW Access.
Gekocht voor 6.500 euro, betaal je over een periode van vijf jaar maar 2.593 euro aan onderhoud en reparatie. Dat is omgerekend 518 euro per jaar. Een koopje dus!
2. Volkswagen Polo: € 2.988
Op nummer 2 vinden we de Volkswagen Polo. De Volkswagen Polo 1.2 12V 44KW Easy om precies te zijn.
Sinds jaar en dag de best verkochte occasion, maar niet de goedkoopste qua onderhoud en reparatie. Koop je deze auto voor 10.000 euro, dan ben je over vijf jaar aan onderhoud en reparatie vanaf de aanschafdatum nog 2.988 euro kwijt.
3. Opel Corsa: € 3.170
De derde plaats is voor de Opel Corsa 1.4 74KW Twinport Cosmo.
Kocht je die in voor 9.000 euro, dan betaal je vanaf dat moment over vijf jaar gemiddeld nog 3.170 euro. Dat is 634 euro per jaar.
4. Ford Fiesta: € 3.290
De Corsa wordt op de voet gevolgd door de Ford Fiesta 1.0 74KW Ecoboost Titanium.
Je kocht deze voor de prijs van 10.000 euro zonder toeters en bellen. Daar mag je de komende vijf jaar nog eens 3.290 euro op toeleggen voor onderhoud en reparatie. 658 euro per jaar, 54 euro per maand - niet mals!
5. Renault Clio: € 3.445
Op plaats 5 de Renault Clio 0.9TCE 66KW Eco Dynamique.
Deze occasion van vijf jaar oud kost je ongeveer 10.000 euro in aanschaf, daar komt in vijf jaar nog eens 3.445 euro bovenop.
6. Peugeot 206+: € 3.451
Op plaats twee de Peugeot 206, de meest verkochte Peugeot en tevens de meest verkochte Franse auto aller tijden. Jammer dat de laatste in 2012 van de band rolde.
Voor deze Peugeot 206+ 1.1 44KW Access Lite die je voor 5.500 euro hebt gekocht, betaal je over een periode van vijf jaar naar verwachting 3.451 euro aan onderhoud en reparatie.
7. Opel Astra: € 3.497
Nieuw in de lijst is de Opel Astra. In ons geval de Opel Astra Sports Tourer 1.4T 103KW COSMO die we voor ruim 10.000 euro als occasion kochten. Schaf je deze nu aan, dan heb je in januari 2024 3.497 euro uitgegeven. Wat neerkomt op 699 euro per jaar, oftewel 58,28 euro per maand.
8. Ford Focus Wagon: € 3.551
Nog steeds een achtste plek voor de Ford Focus. De Wagon 1.0 92KW Ecoboost Titanium die je voor ongeveer 13.000 euro kocht, kost je over vijf jaar om gerekend 3.551 euro aan onderhoud en reparatie.
9. Volkswagen Golf: € 3.824
Op de één na laatste plek staat de Volkswagen Golf. Om precies te zijn de Golf Variant 1.2TSI 77KW Trend Executive Bluemotion Tech
Gekocht voor afgerond 15.000 euro en zonder extra opties als alarm of navigatie kost deze Golf je over een periode van vijf jaar nog 3.824 euro aan onderhoud en reparatie.
10. BMW 3 serie: € 4.829
Stand verplicht. De BMW sluit het rijtje. Koop je deze maand een BMW 3-TOURING 328I 180KW UPGRADE EDITION voor 19.900 euro, dan mag je gedurende vijf jaar 4.829 euro aftikken voor onderhoud en reparatie. Dat is 965,80 euro per jaar, toch nog 80,48 euro per maand.