Randstad maakt zich onder leiding van de nieuwe bestuursvoorzitter Jacques van den Broek op voor een verder herstel van de uitzendmarkt.
Met een strakke organisatie moeten daarbij weer meer kleine klanten worden gebonden, terwijl grote bedrijven met een totaalpakket van arbeidsmarktdiensten worden benaderd.
Randstad richt zich voorlopig op winstgevende groei op eigen kracht, stelde Van den Broek woensdag in een presentatie. Het concern zag zijn omzet in het laatste kwartaal van vorig jaar weer licht groeien en heeft die trend in de eerste maanden van dit jaar zien doorzetten.
Kleinere bedrijven binnenhalen
Door de aantrekkende groei verschuift de focus van Randstad, legde Van den Broek uit. Waar tijdens de recessie vooral aandacht werd besteed aan het binnenhouden van grote klanten, moet er nu ook weer veel werk worden gestoken in het binnenhalen van de kleinere bedrijven.
Daar was de vraag naar de diensten van Randstad de afgelopen jaren door de crisis beperkt, maar is het nu zaak de banden weer stevig aan te halen.
In dat kader is een strakke werkwijze opgesteld die de medewerkers van uitzendbureaus in staat moet stellen hun doelen zo efficiënt mogelijk te halen. Uiteindelijk moet dit leiden tot een groei van het bedrijfsresultaat (ebitda) met 5 tot 6 procent. “Dat gaat zeker lukken”, stelde Van den Broek. “Maar wanneer is niet te zeggen.”
Anticiperen op problemen
Bij grote bedrijven probeert Randstad zich van concurrenten te onderscheiden door te anticiperen op alle mogelijke personele problemen van een bedrijf.
“We doen onderzoek naar bedrijven en hun personeel en benaderen op basis daarvan bedrijven”, aldus Van den Broek. “Dat is een andere manier om binnen te komen bij zowel bestaande als nieuwe klanten. We gaan voor hen op zoek naar verbetering.”
Groeitempo in Nederland loopt iets achter
Randstad is in de internationaal sterk versnipperde uitzendmarkt na Adecco ’s werelds grootste speler. Het vergroten van het marktaandeel of het behalen van de eerste positie zijn volgens Van den Broek echter geen doelen op zich. “We richten ons op winstgevende klanten en willen beter presteren dan de markt. Het is ook niet zo dat Adecco onze grootste concurrent is. Dat zijn vooral de lokale spelers in elke markt.”
Voorlopig loopt het groeitempo van Randstad in Nederland, na de Verenigde Staten en Frankrijk de grootste markt van het concern, wat achter ten opzichte van de markt. “We zijn een groot bedrijf, daarom reageren we soms met enige vertraging op ontwikkelingen”, zei de nieuwe topman in dat verband. ,”Maar dat trekt wel weer bij.”
Winstgevendheid neemt toe
De groeiende omzet helpt voorlopig ook de winstgevendheid van Randstad vooruit. Dat zal veranderen als bij verder herstel ook weer meer mensen moeten worden aangenomen. Dat moment verwacht Van den Broek in Europa niet voor de zomer.
“In de VS nemen we alweer mensen aan, in Europa hoeft dat nog even niet. We runnen het bedrijf op wat we per week zien. Zodra het herstel wat harder doorzet, gaan we mensen aannemen.”
Lees ook
3 problemen voor de nieuwe Randstad-baas
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl