Een meerderheid in de Tweede Kamer wil de huidige ov-chipkaart verbeteren. Volgens VVD-Kamerlid Betty de Boer is het huidige systeem achterhaald en moet het worden verbeterd.
“We willen het systeem doorontwikkelen, zodat reizigers bij het overstappen niet steeds hoeven in- en uit te checken. Het huidige systeem, waarbij mensen eerst een chipkaart moeten kopen, werpt alleen maar drempels op voor de reiziger. Het is klantonvriendelijk”, aldus De Boer.
Ze wil donderdag een voorstel voor verbetering indienen tijdens een debat over de chipkaart.
Ook PvdA, de ChristenUnie en D66 willen de ov-chipkaart verbeteren. Kamerlid Duco Hoogland (PvdA) stelt: “Reizigers ergeren zich terecht groen en geel aan bijvoorbeeld het verplichte saldo van 20 euro. Pure geldklopperij. De ov-chipkaart moet daarom veel gebruiksvriendelijker worden. De reiziger moet centraal staan, niet de bureaucratische regeltjes van de vervoerders.”
Volgens parlementslid Carla Dik-Faber van ChristenUnie zijn er genoeg mogelijkheden om het huidige systeem te verbeteren door bijvoorbeeld achteraf te betalen via de mobiele telefoon.
Reizen ingewikkeld en duur
Het regent al tijden klachten over het pasjessysteem. Mensen vinden het reizen met de trein te ingewikkeld en te duur geworden, bleek vorige week uit een inventarisatie van de Consumentenbond.
Veel reizigers zijn boos over de hoge kosten, zoals de borg van 20 euro die op de kaart moet staan om te kunnen reizen. Anderen worden horendol van het vele in- en uitchecken. Binnen drie maanden kwamen 2400 klachten binnen bij het meldpunt Einde Treinkaartje.
NS wil ov-chipkaart behouden
De NS houdt vast aan de ov-chipkaart, aldus een woordvoerder. “Het is een mooi product, dat overal in het openbaar vervoer in Nederland te gebruiken is. Het is niet verstandig om nu de ov-chipkaart af te schaffen en een heel nieuw systeem in te voeren”, aldus de woordvoerder.
“Natuurlijk staat de innovatie niet stil. We moeten dus ook kijken naar andere mogelijkheden, bijvoorbeeld betalen met de mobiele telefoon.” Wat de NS betreft kunnen dat soort betaalsystemen gewoon naast de ov-chipkaart bestaan.
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) begrijpt de kritiek op het huidige systeem. “De ov-chipkaart is een volwaardig product, waar 2,8 miljoen mensen per week mee reizen, maar het is geen eindstation. De kaart wordt nog verder ontwikkeld”, zegt haar woordvoerster. “Er lopen al verschillende proeven met achteraf betalen of betalen via telefoon of bankpas. Maar het moet wel goed gebeuren in het belang van de reiziger. En daar wordt hard aan gewerkt.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl