NS-topman Roger van Boxtel wil reizigers meer spreiden door treinkaartjes buiten de spits goedkoper te maken. Als de reiziger de spits tussen 7.30 en 8.30 uur mijdt, krijgt hij 40 procent korting.
“Betere spreiding is de enige manier om uitpuilende treinen in de ochtendspits terug te dringen en meer automobilisten naar het ov te lokken”, zegt hij in De Telegraaf.
Het geld voor die korting heeft de NS volgens Van Boxtel echter niet. “Ik wil het treinkaartje graag goedkoper maken. Extra korting in de randen van de spits kost ons jaarlijks 35 miljoen euro.”
Voor die goedkopere treinkaartjes heeft de NS-baas het kabinet gevraagd dat bedrag op te nemen in het budget om de klimaatdoelen te halen. “We willen dat forensen zoveel mogelijk de trein kiezen om files en vervuiling tegen te gaan. Dan moet het ov een betaalbaar, snel en comfortabel alternatief zijn”, zegt Van Boxtel, die verder aankondigt dat hij tot 2020 aanblijft bij de NS.
We lopen muurvast
Van Boxtel zegt zich zorgen te maken over het gebrek aan urgentie bij de politiek om Nederland bereikbaar te houden. “Als we nu niets doen, lopen we muurvast, op de weg, in de stad en in het openbaar vervoer.”
De NS-topman wil ook het spoor uitbreiden om zo knelpunten op te lossen. "Ik pleit voor meer knooppunten, want de verstedelijking gaat door." Zo moet station Amsterdam Zuid een tweede centraal station worden en moet ook de bereikbaarheid van Schiphol beter.
Zelf investeert de NS tot 2023 vier miljard in nieuwe treinen en renovatie van materieel. "Dat is hard nodig om de verwachte reizigersgroei van 45 procent op te kunnen vangen."