De NS gaat in de treinenwerkplaats tachtig voedingen maken voor noodbeademingsapparatuur voor ziekenhuizen.
De monteurs die de voedingen in elkaar zetten, werken normaal aan bijvoorbeeld treinairco’s, wielstellen en deuren.
De voedingen zijn ontwikkeld en getest door een speciaal team van de TU Delft.
De Nederlandse Spoorwegen gaan tachtig voedingen produceren voor beademingsapparatuur in ziekenhuizen. Op die manier gaat het spoorwegbedrijf helpen in de strijd tegen het coronavirus.
In een werkplaats waar normaal gesproken aan treinen wordt gewerkt, gaan monteurs aan de slag met de voedingen, die aan alle medische noodeisen voldoen. Het gaat om een kastje met daarin een accu en bedrading, die het beademingsapparaat draaiende houdt.
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft NS gevraagd er tachtig te maken. Het spoorwegbedrijf zegt er zelf vijfhonderd te kunnen produceren in een tijdsbestek van twee weken, mocht dat nodig zijn.
Om de kosten voor ziekenhuizen zo laag mogelijk te houden, brengt de NS alleen de inkoopkosten in rekening.
Teammanager Laszlo Bakker die normaal voor NS werkt in de wielstellenfabriek, benadrukt dat er veel technische kennis aanwezig is. "We moeten de coronacrisis samen bestrijden. We hebben hier veel mensen in dienst met specialistische technische kennis. We kopen onderdelen die getoetst zijn voor medisch gebruik. Tot ’s avonds laat hebben we met de collega’s doorgewerkt om een eerste prototype te maken. Nu het prototype samen met de TU Delft succesvol is getest bij het Erasmus MC kunnen we aan de slag."
De monteurs die de voedingen gaan maken, werken normaal aan bijvoorbeeld treinairco’s, wielstellen en deuren.
De voedingen voor de beademingsapparatuur worden geproduceerd door NS, maar zijn ontwikkeld en getest door een speciaal team van de TU Delft. Dat houdt zich bezig met het ontwikkelen van een veilig en snel te produceren beademingsapparaat die de eventuele tekorten op kan vangen die ontstaan zijn door de coronacrisis.