- De Nederlandse Spoorwegen (NS) draaide vorig jaar een operationaal verlies van 49 miljoen euro. Dit ondanks bijna een miljard aan overheidssteun.
- Het aantal reizigers lag 48 procent lager dan voor de pandemie, zo meldde de NS bij de publicatie van de jaarcijfers.
- Hoewel de onderneming ook dit jaar het staatsinfuus weer nodig acht, is het positief gestemd over de langere termijn.
- Lees ook: Dit is de nieuwe omroepstem van de NS die volgens hersenscans negatieve emoties bij vertraging verzacht
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben ook in 2021 flink te lijden gehad onder de coronacrisis en de beperkende maatregelen om de virusuitbraak tegen te gaan. Het aantal reizigers lag 48 procent lager dan voor de pandemie en de Nederlandse reizigersopbrengsten vielen 1,1 miljard euro lager uit dan voor corona, meldde de NS bij de jaarcijfers.
Dankzij steun van de overheid wist het bedrijf het verlies wel te beperken, maar de NS wil ook dit jaar weer steun om de dienstregeling in stand te houden.
De NS bleef op verzoek van de overheid een vrijwel volledige dienstregeling rijden en kreeg daarvoor een beschikbaarheidscompensatie van 925 miljoen euro. Dankzij die steun bleef het operationeel verlies beperkt tot 49 miljoen euro. Zonder deze compensatie was dat verlies uitgekomen op 974 miljoen euro.
De onderneming is daarnaast bezig met een kostenbesparingsprogramma van 1,4 miljard euro tot 2025.
In een toelichting gaf financieel directeur Bert Groenewegen van de NS aan dat er voor dit jaar circa 500 miljoen tot 600 miljoen euro aan overheidssteun nodig zal kunnen zijn. Volgens hem is het belangrijk dat de steunregeling wordt verlengd. "De dienstregeling wordt al gepland en dat vangnet blijft nodig."
Van januari tot en met mei gold het dringende advies om het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken. In de zomer kon de NS meer reizigers verwelkomen omdat toen minder strikte maatregelen golden. Na de zomer nam het aantal reizigers weer sterker toe, mede omdat het onderwijs verder werd heropend. De NS stelt dat sinds oktober vervolgens weer een daling was te zien, door het advies om zo veel mogelijk thuis te blijven.
Op werkdagen voor corona vervoerde de NS gemiddeld nog 1,3 miljoen reizigers.
Optimistisch over de langere termijn
President-directeur Marjan Rintel spreekt dan ook opnieuw van een lastig jaar. De vooruitzichten voor de korte termijn zijn moeilijk maar voor de langere termijn is de NS positief. Het bedrijf wijst er onder meer op dat er één miljoen woningen in Nederland bij moeten komen en daar hoort infrastructuur voor duurzame mobiliteit bij.
Verder zegt de NS dat de trein onmisbaar is voor het behalen van de klimaatdoelen. "Elke reiziger die voor de trein in plaats van de auto kiest, voorkomt direct de uitstoot van CO2 en draagt direct bij aan het klimaat. Onze inzet na de pandemie is dan ook: meer reizigers in de trein dan voor de crisis."
Ook vindt ze dat de trein financieel aantrekkelijk moet blijven voor reizigers. "Daarom zou het ook goed zijn om de btw op treinkaartjes af te schaffen. De rekening van de pandemie mag niet bij de reiziger terechtkomen."