De NS wil zich gaan richten op het spoorvervoer. Dat maakte topman Timo Huges donderdag duidelijk in een hoorzitting in de Tweede Kamer. Busvervoer lijkt niet binnen deze strategie te passen.
Het treinbedrijf wil zich vooral richten op het vervoer van reizigers op de belangrijkste trajecten in het land. “Vanuit de onvolkomenheden in de huidige markt is het logisch dat NS haar rol op de regionale concessiemarkt gaat herzien.” Een definitief besluit hierover moet nog worden genomen.
De NS blijft actief op regionale spoorwegen. Maar busvervoer wordt dan aan anderen overgelaten. Het kan betekenen dat NS haar busvervoerder Qbuzz van de hand doet. Eerder trok de NS zich al terug uit busvervoer in Tsjechië en Duitsland.
Op gecombineerde ov-concessies zoals in Limburg waarbij trein- en busvervoer in één pakket wordt aangeboden, zal de NS dan niet meer inschrijven. De NS won deze concessie door malversaties van Qbuzz bleek deze week.
Ov-markt niet optimaal
De NS heeft voor de komende tien jaar een alleenrecht op dit hoofdrailnet. Samen met spoorbeheerder ProRail “hebben wij de handen er aan vol om deze verantwoordelijkheid goed in te vullen”, aldus Huges.
De ov-markt werkt bij lange na niet optimaal, stelde de NS-topman. "We zijn elkaars partner, maar ook elkaars concurrent.'' Dat leidt tot verwarring en te veel rechtszaken nadat trajecten zijn gegund aan een partij. Hij vindt dat er vooraf afspraken moeten worden gemaakt over het speelveld om te voorkomen dat er achteraf "gedonder'' komt waar reizigers niets aan hebben.
Gelijke kansen
De rijksoverheid bepaalt steeds in zogeheten vervoersconcessies welk bedrijf waar actief mag zijn. Volgens concurrenten van de NS die meedingen naar zo'n vergunning op regionale lijnen, zoals Arriva en Connexxion, moet er een speelveld komen waar iedereen gelijke kansen heeft. Nu hebben de kleinere bedrijven vaak geen mogelijkheid te winnen van de NS of haar dochters, meent Arriva-directeur Anne Hettinga.
Topman Bart Schmeink van Connexxion stelde dat de ov-markt nu ,,zeer imperfect'' is en dat de NS daar met Qbuzz een "hele scheve positie" in inneemt. De NS worden uitgesloten van deelname aan de regionale concessiemarkt, zei hij.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl