De NS gaat vanaf september advertentieruimte verkopen op de schermen die in de trein hangen.
De huidige schermen vertellen reizigers vooral hoe laat ze hun bestemming bereiken en of ze de komende tijd rekening moeten houden met werkzaamheden, maar straks verschijnen er ook reclameboodschappen voor wasverzachters en hondenvoer. Dat schrijft de Volkskrant.
De NS spreekt uitdrukkelijk van een proef, die tot het eind van het jaar zal duren. De advertenties zullen te zien zijn in 137 van de ruim 400 intercitytreinen waarover de spoorwegen beschikken. “Na de proef bekijken we hoe de reiziger de reclame ervaart”, zegt een woordvoerder.
Of de belangstelling vooraf al eens is gepeild, kon zij niet zeggen. De NS voert continu onderzoek uit naar de reisbeleving van zijn klanten. In januari bleek de waardering voor de NS hoger dan ooit. 86 procent van de reizigers gaf de spoorwegen een 7 of hoger.
De schermen in de trein vertonen al langer andere informatie dan louter haltes, aankomsttijden en vertragingen. De NS laat er ook promotiefilmpjes zien voor culturele evenementen en ‘Hartkloppingen’, romantische oproepen van reizigers.