Ruimer, opener en met stopcontacten op je telefoon op te laden. Treinreizigers op het traject Den Haag – Haarlem stappen sinds zondag aan boord van een gloednieuwe trein. Die is een stuk moderner dan de oudere Sprinters uit 2009.
De NS heeft voor 500 miljoen euro 118 nieuwe Sprinters besteld bij de Spaanse treinfabrikant CAF. De Sprinter Nieuwe Generatie, of SNG, moet de komende jaren voor 20.000 extra zitplaatsen op het spoor zorgen.
In 2017 nam de NS met de Flirt ook al nieuwe Sprinters in gebruik om de toegenomen drukte op het spoor op te vangen. Die waren afkomstig van de Zwitserse fabrikant Stadler.
De nieuwe SNG-treinen lijken erg op de Flirt, met wifi, stopcontacten, plek voor de fiets en afvalscheidingsprullenbakken. De eerste Sprinter Nieuwe Generatie vertrok zondag om 7.25 uur in Haarlem. NS-directeur Roger van Boxtel en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) waren aan boord. De nieuwe treinen gaan gefaseerd het spoor op.
Wat is er allemaal veranderd in de nieuwe Sprinters? Kijk maar mee.