Nu hogesnelheidstrein Fyra van de baan is, heeft de NS meer ‘gewone’ locomotieven nodig. Het bedrijf heeft er 19 besteld bij het Canadese Bombardier, maakt de NS woensdag bekend. 

De NS meldt niet hoeveel geld met de opdracht is gemoeid. De locomotieven moeten in december volgend jaar gaan rijden. Dan gaat de nieuwe dienstregeling in.mdat de hogesnelheidstrein Fyra V250 in de ban is gedaan, laat de NS meer gewone treinen over het hogesnelheidsnet rijden en daar zijn de extra locomotieven voor nodig.

De plannen voor de aankoop waren in juli bekendgemaakt, maar de order is nu definitief. De Traxx-locomotieven kunnen maximaal 160 kilometer per uur rijden. Dat is sneller dan andere treinen, maar een stuk langzamer dan de Fyra, die 250 kilometer per uur had moeten gaan rijden.

De Canadese locomotieven zijn geschikt om op gewoon spoor in Nederland en België te rijden én om op de hogesnelheidslijn te worden ingezet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl