De NS stopt met de hogesnelheidstrein Fyra. Nadat vrijdag de Belgische spoorwegen hadden besloten de stekker uit de trein te trekken, volgde Nederland maandag.

Dat besluit volgde op overleg, maandagochtend, tussen verantwoordelijk spoorstaatssecretaris Wilma Mansveld en de directie van de NS. Reden: de aanhoudende stroom technische mankementen aan de treinen van fabrikant AnsaldoBreda.

Oorspronkelijk had de NS een contract van 10 jaar gesloten voor het uitbaten van de hogetsnelheidslijn met de Fyra. Voor negen Fyra-treinen, die sinds januari stilstaan, is 100 miljoen euro  overgemaakt aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. De NS moet dit bedrag nu via een juridische procedure zien terug te krijgen.

Voormalig president-commissaris Jan Timmer van NS opperde dinsdag tegenover Het Financieele Dagblad dat de staat moet overwegen om het hsl-contract van de NS onder te brengen bij andere exploitanten, zoals Thalys of Eurostar.

Nederland stopt met Fyra

De Fyra V250-trein had Amsterdam met Brussel moeten gaan verbinden. Vrijdag werd al bekend dat de Belgische Spoorwegen helemaal stoppen met de trein, vanwege de technische gebreken.

Maandag besloot ook de NS de stekker uit de trein te trekken. Directie en raad van commissarissen van de NS concluderen uit onderzoek dat de trein ,,onvoldoende betrouwbaar'' is. Technisch is er veel mis, er is ook geen zicht op snelle oplossingen en het onderhoud zal veel duurder zijn dan was berekend. ,,Buitensporig veel fouten'', vertoont de in Italië gebouwde trein. ,,Wij kunnen onze reizigers op deze basis geen betrouwbare dienstverlening bieden.''

Staatssecretaris Mansveld wil toch graag eerst de rapporten zien en de onderbouwing, zei ze maandagavond. De bewindsvrouw hoopt uiterlijk vrijdag de Tweede Kamer alle relevante stukken te hebben toegezonden en het kabinetsstandpunt duidelijk te hebben gemaakt. Wel liet Mansveld zich maandag - op basis van wat ze had gehoord en gelezen - ontvallen: ,,Ik vind het een verstandig besluit’’.

Topman NS stapt op

D66 en ChristenUnie noemden het besluit ,,onvermijdelijk''. Voor de SP wordt het tijd dat Mansveld knopen doorhakt en ook het CDA stelt dat het kennelijk voor de hele Benelux al duidelijk is, behalve voor de staatssecretaris. Voor de PvdA is het een feit dat het kabinet er ,,volle druk'' op zet.

Maandagochtend werd overigens duidelijk dat de man die bijna 12 jaar aan het roer staat bij de NS, Bert Meerstadt, plaatsmaakt voor een nieuwe president-directeur: Timo Huges. Formeel luidt de verklaring van het spoorbedrijf over het vertrek van Meerstadt, dat hij heeft aangegeven ,,toe te zijn aan een nieuwe stap''. Huges (48) is nu directievoorzitter van Koninklijke Bloemenveiling FloraHolland.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl