De hoofdrolspelers in het Fyra-drama vlogen elkaar woensdag flink in de haren over de vraag waarom de hogesnelheidslijn een mislukking werd.

De hoogste Fyra-ambtenaar van het ministerie van Verkeer en Waterstaat oordeelde dat de NS met een ,,idioot” hoog bod op het treinvervoer er ,,een potje van heeft gemaakt”. Voormalig NS-president-commissaris Jan Timmer vindt dat zijn bedrijf wel met het hoge bod moest komen om het vervoer op de hogesnelheidslijn voor de neus van buitenlandse mededingers weg te kapen.

De twee verschenen woensdag als getuige voor de parlementaire enquêtecommissie die te weten wil komen waarom de Fyra veel te laat ging rijden en er door grote technische mankementen al snel weer de brui aan moest geven. Van de overheid mochten meerdere partijen bieden op het vervoer op de nieuwe hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Brussel.

‘Privatisering moeder van alle kwaad’

Voormalig Philips-topman Timmer vindt eigenlijk dat zijn bedrijf zich verre van deze aanbesteding had moeten houden. ,,Als we niet mee hadden gedaan, waren de zaken heel anders gelopen.” Hij noemde privatisering ,,de moeder van alle kwaad”.

Toen de NS tegen heug en meug meedeed aan de aanbesteding, verhoogden de NS-commissarissen het bod naar 178 miljoen euro per jaar om er zeker van te zijn dat concurrenten het nakijken hadden. De rekenmeesters van de NS waren uitgekomen op 150 miljoen, maar Timmer deed er nog eens 28 miljoen bij. ,,Een slag in de lucht”, noemde hij dat bedrag, een kwalificatie die hij ook overhad voor het gehele bod van de NS. ,,Het bod was bedoeld om een punt te zetten achter een volstrekt idiote exercitie”, zei Timmer over de openbare aanbesteding.

Grote vent

,,Het irriteert me enorm dat het hoge bod het hoofdprobleem van dit dossier is geworden", voegde de oud-commissaris eraan toe. ,,Dat is onzin." Daarin kreeg hij bijval van Wim Korf, die voor het ministerie de HSL-Zuid in goede banen moest leiden. Hij vond het NS-bod weliswaar idioot, maar ging er toch op in omdat de NS nooit heeft gezegd dat ze hun beloftes niet konden waarmaken. ,,Dat moet u niet de overheid verwijten, maar de NS."

Het bod was niet het probleem, maar de opstelling van de spoorwegen, toen die de opdracht eenmaal binnen hadden. "De NS is een grote vent. Die hadden het moeten klaarmaken en waarmaken. Dat is niet gebeurd."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl