De NS verwacht door de reizigersdaling vanwege de corona-maatregelen te moeten aankloppen bij de overheid voor staatssteun.
Financieel directeur Bert Groenewegen zegt tegen NRC dat hij een structurele verandering verwacht in woon-werkverkeer.
Naar verwachting is de NS pas in 2025 terug op het reizigersniveau van 2019.
Zonder overheidssteun houdt de NS het hoofd niet boven water, zegt financieel directeur Bert Groenewegen in NRC.
Volgens Groenewegen is het onvermijdelijk dat het spoorbedrijf moet inkrimpen. Het uitgangspunt is echter dat zonder gedwongen ontslagen, maar via natuurlijk verloop te laten gebeuren.
De NS schat dat het aantal treinreizigers in 2025 weer terug is op het niveau van voor de coronacrisis. Tot die tijd verwacht het bedrijf een verlies van 4,7 miljard euro.
De NS wil tot 2025 1,4 miljard euro besparen. “De productiekosten moeten omlaag”, stelt Groenewegen. “Maar met behoud van onze prestaties en de klanttevredenheid. Een dwingende voorwaarde is ook dat kaartjes betaalbaar blijven.”
NS gaat bij overheid aankloppen voor steun in coronacrisis
De NS rijdt vanaf 2 juni weer grotendeels de reguliere dienstregeling met het maximum aantal treinen, maar met slechts 40 tot 50 procent van de reizigers erin.
Groenewegen stelt dat het bedrijf zich op korte termijn tot de overheid gaat wenden voor steun. Er wordt gewerkt aan een plan hiervoor, zegt hij tegen de krant, dat in juli klaar moet zijn. In het plan staan onder meer voorstellen over bonussen voor het management, schrijft NRC.
Dat de NS over vijf jaar pas weer verwacht het aantal reizigers van voor de crisis te vervoeren, komt volgens Groenewegen onder meer doordat het woon-werkverkeer gaat veranderen.
Ook doen bedrijven goede ervaringen op met thuiswerken en gaat ook het hoger onderwijs meer op afstand werken, zegt hij. "In onze prognose zitten we in 2024 nog 7 procent onder het niveau van 2019. We denken dat we pas in de loop van 2025 op 1,3 miljoen reizigers per dag zitten, het aantal van voor de crisis."