De eerste klacht van NS heeft betrekking op de nieuwe dienstregeling. Het
spoorbedrijf is ontevreden over de spoorverdeling die ProRail heeft
toegepast en waardoor 120 treinritten per week komen te vervallen, vooral in
de late avond, nacht en vroege ochtend. De vervoerder wil via de NMa
afdwingen dat de procedures voor de capaciteitsverdeling worden aangepast.
Ook reizigersvereniging Rover stapt naar de NMa wegens het schrappen
van vroege en late treinen in de nieuwe dienstregeling die zondag ingaat.
"Deze treinen kunnen op sommige dagen niet meer rijden door het
onderhoudsschema van ProRail. Rover wil dat dit schema opnieuw wordt
bekeken, omdat nu niet vaststaat dat al het mogelijke is gedaan om de
nadelige gevolgen voor de reizigers te beperken”, aldus Rover.
De NS is het verder niet eens met een door ProRail opgelegde verhoging van de
tarieven voor toegang tot het spoor met 28,6 miljoen euro. Dit jaar betaalde
NS 146 miljoen euro en dat bedrag zou op basis van afspraken uit het
verleden in 2008 omhoog gaan naar 151 miljoen euro.
"Met de plotselinge extra tariefverhoging van 20 procent zouden de
kosten voor het gebruik van het spoor volgend jaar oplopen tot bijna 180
miljoen”, becijfert NS. Het bedrijf noemt de tariefsverhoging
"onacceptabel”.
ProRail heeft een geheel andere kijk op de zaak. Die 28,6 miljoen euro komt
door extra wensen van NS”, aldus een woordvoerster van de spoorbeheerder.
"We hebben al maanden geleden aangegeven wat de meerkosten zouden zijn.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl