Wie over de A10 rijdt, ziet ze staan: 16 ongebruikte V250’s, ofwel Fyra’s. De NS wil dat de Italianen de treinstellen komen ophalen. Ze staan in de weg.
De Fyra’s staan op een opstel- en werkterrein van NS in de Watergraafsmeer.
Een woordvoerder van NS zei maandag dat er vrijdag een brief met die eis aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda de deur uit is gegaan. AnsaldoBreda heeft nog niet op de eis gereageerd.
NS zegt dat de Fyra’s in de weg staan en dat het terrein nodig is voor andere treinen. De spoorwegen zegden eind augustus het contract voor de Fyra V250 op in verband met technische problemen. “We hebben toen gezegd: deze treinen komen niet meer bij NS in commerciële dienst. Wat ons betreft brengt AnsaldoBreda ze terug naar de fabriek in Pistoia. Hoe eerder ze weg zijn, hoe liever.”
Het gaat om de 9 treinen die al voor NS reden en nog 7 die al geleverd waren, maar nog getest moesten worden.
Terugstorten
Volgens het vervoerbedrijf is het weghalen van de V250's een onderdeel van de juridische afhandeling na het opzeggen van het contract. Een ander deel is dat AnsaldoBreda 200 miljoen euro moet terugstorten die NS had betaald voor de snelle treinen. Bij de claim horen ook nog andere kosten die de Italianen volgens NS moeten terugbetalen.
Maandagmiddag houdt AnsaldoBreda een persconferentie. Naar verwachting presenteert het bedrijf dan een verbeterde versie van de geplaagde Fyra. NS heeft al laten weten dat het niet zit te wachten op een aangepaste trein. ,,De NS is door AnsaldoBreda niet geïnformeerd. We hebben negen treinen staan die hersteld hadden moeten worden en waar geen deugdelijk herstelplan voor is aangeboden. Dat was voor NS veel relevanter geweest dan een opgepoetste trein in Italië'', aldus een eerdere verklaring van de NS.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl