President-directeur Timo Huges van NS is volgens De Telegraaf betrokken bij het machtsmisbruik in Limburg. De krant schrijft dat Huges een aan hem geadresseerde mail met vragen van vervoersbedrijf Veolia doorgestuurd heeft naar NS-dochter Qbuzz, terwijl dat strikt verboden is.
Veolia en Qbuzz waren concurrenten van elkaar in de strijd om de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Huges had de vragen over de concessie volgens De Telegraaf nooit mogen doorspelen aan Qbuzz, omdat die daarmee een ongeoorloofd kijkje in de keuken van de concurrent kon nemen. De NS-topman zou daarmee de aanbestedingsregels hebben overtreden.
De NS laat in De Telegraaf weten dat Huges geen kwade bedoeling had met de email en betreurt dat tijdens het proces van de aanbesteding in Limburg ‘ongelukkige e-mails’ zijn verzonden waar dit niet had gemoeten. ,,Er zijn inmiddels maatregelen genomen om dit te voorkomen”, aldus de NS.
Aanbestedingsaffaire Limburg
In de Tweede Kamer klonken woensdag ongezouten reacties op de affaire met de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. NS speelde concurrentiegevoelige informatie van concurrenten Arriva en Veolia door aan de eigen dochter Abellio, dat ook aan de aanbesteding meedeed. Aanvankelijk werd het ov in Limburg ook gegund aan Abellio. De provincie kwam daarop terug toen bleek dat het spel niet eerlijk was gespeeld.
Afgelopen dinsdag ging de gunning naar Arriva. Woensdag werd bekend dat de top van zowel NS als Abellio Nederland wist van het gesjoemel.
VVD-Kamerleden Betty de Boer en Aukje de Vries van de VVD toonden zich ontstemd: "De geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de NS, van dochterondernemingen, van de top, is ernstig in het geding'', aldus het VVD-duo. ,,Het lijkt erop dat er veel mis is in de interne bedrijfscultuur bij NS en dochters. Het is echt alle hens aan dek om dat vertrouwen te herstellen.'' Wat de VVD betreft moet de dominantie van de NS worden doorbroken. Andere vervoerders komen er niet tussen en dat is slecht voor de reiziger, stelt het tweetal.
Carla Dik-Faber van de ChristenUnie wil ook dat de verantwoordelijke staatssecretaris regelt ,,dat NS-concurrenten op het spoor niet te lijden hebben onder de monopoliepositie die NS heeft als eigenaar van treinen en stations''.
D66-collega Stientje van Veldhoven wil dat de NS zich terugtrekt uit lopende aanbestedingen totdat zeker is dat het bedrijf zich aan de regels houdt. ,,Wat ons betreft moet er eerst schoon schip worden gemaakt bij de NS. Dat betekent voor nu dat ze wat ons betreft zich in ieder geval moeten terugtrekken uit de lopende aanbestedingsprocedure voor Zwolle-Kampen/Zwolle-Enschede.”
Kamerlid voor de PvdA Duco Hoogland was ook boos : ,,Het overtreden van de wet, zeker door een publiek bedrijf, is onacceptabel. Het vervoer in Limburg mag geen moment leiden onder deze situatie."
SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat er koppen rollen: ,,Dit kan niet afgesloten worden zonder dat er iemand bij NS hiervoor zijn verantwoordelijk neemt en aftreedt.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl