De Noord/Zuidlijn van de Amsterdamse metro wordt doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp. Met het project zou zeker 3 miljard euro gemoeid zijn.
Al voordat de nieuwe metrolijn open ging, werd er gepleit voor een verlenging tot aan de luchthaven.
Bronnen bij de zeven partijen die betrokken zijn bij het project bevestigen de gezamenlijke aanpak. Deze partijen, waaronder de gemeente Amsterdam, de NS, KLM en Schiphol zien het plan als het belangrijkste project op mobiliteitsgebied, zo schrijft de Volkskrant.
Minister Cora van Nieuwenhuizen spreekt haar steun uit voor de verlenging. “Dit is een van de vele wensen om de bereikbaarheid in Nederland op een duurzame wijze te verbeteren.” NS-topman Roger van Boxtel noemt het een project dat Nederland toekomstbestendig moet maken.
NS ziet nu winst in concurrentie van de metro
De nieuwe lijn gaat vooral bovengronds rijden, eindigt volgens de plannen in Hoofddorp en krijgt een eigen station bij Schiphol. Alle partijen willen bijdragen aan de ontwikkeling van het openbaarvervoerstraject. Zij rekenen wel op een “forse bijdrage” van de Rijksoverheid.
Al in 2016 bepleitte spoorbeheerder ProRail de verlenging van de Noord/Zuidlijn. De NS, die nu nog als enige op dit traject rijdt, zou volgens ProRail "over de eigen schaduw heen moeten stappen". De gemeente Amsterdam toont zich verheugd over het feit dat de spoorwegen zich nu inderdaad hebben aangesloten bij het project.
De NS ziet nu juist 'winst' in het vervallen van een monopolie op het spoorvervoer in de richting van Schiphol. Zo komt er meer ruimte op het spoor in de Schipholtunnel, is het idee. Van Boxtel zegt daarover tegen de Volkskrant: "Die hebben we nodig voor meer internationaal treinvervoer." De nieuwe lijn zal in de nieuwe plannen parallel aan de A4 moeten gaan rijden.
Pas afgelopen jaar ging het huidige traject van de Noord/Zuidlijn open voor passagiers. Al in 1999 stemde de Tweede Kamer in met de aanleg van deze metrolijn. De oplevering van de lijn werd destijds in 2011 verwacht.