Facebook wil dat haar gebruikers straks nooit meer uit de app hoeven als zij een nieuwsbericht willen lezen. Daarom zullen nieuwsorganisaties binnenkort hun berichten helemaal op Facebook zelf publiceren.

Dat schreef de New York Times maandag op basis van twee ingewijden.

Alle Facebookgebruikers zullen het herkennen: je wilt een nieuwsberichtje lezen op je smartphone, maar daarvoor opent er eerst een nieuwe pagina in de webbrowser. En dat laden duurt tot wel acht seconden. Een eeuwigheid, zo vinden ze bij Facebook, zeker op mobiele apparaten waar het geduld van de gebruikers snel op is.

Binnen enkele maanden wil het bedrijf daarom daarom gaan experimenteren met nieuwsartikelen die helemaal binnen Facebook te lezen zijn. Inmiddels zal al zeker met zes marktpartijen worden onderhandeld, waaronder met de New York Times zelf en BuzzFeed.

Advertenties naast artikelen

Facebook denkt dat de paar seconden die het experiment oplevert, grote invloed kan hebben op de gebruiksvriendelijkheid van Facebook. Op die manier hoopt het platform de gebruikers langer aan zich te binden.

Het idee van Facebook zorgt voor angst bij verschillende nieuwsorganisaties, zo meldt de New York Times. Als nieuwsberichten voortaan in de applicatie worden geopend, houdt dat in dat nieuwswebsites klanten ook niet kunnen verleiden met andere artikelen op hun website. Zij zijn bang dat hierdoor uiteindelijk het aantal bezoekers zal gaan afnemen en dus ook bijvoorbeeld de reclame-inkomsten.

Mark Zuckerberg hoopt media te overtuigen mee te doen door reclameopbrengsten te delen. Over de precieze invulling daarvan wordt nog onderhandeld. The New York Times zegt dichtbij een deal te zijn met Facebook.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl