• In supermarkten zijn nog steeds producten te vinden waarvan de inhoud is verminderd terwijl de prijs hetzelfde is gebleven.
  • Bij de Consumentenbond kwamen 250 meldingen binnen van zogenoemde krimpflatie.
  • Fabrikanten zeggen dat het aan de supermarkten ligt die de prijs bepalen, of dat ze het product hebben verbeterd. “Kulargumenten”, volgens de bond.
  • Lees ook: Ruim 4 op 5 aanbiedingen van supermarkten bestaat uit ongezonde producten

De Consumentenbond merkt dat krimpflatie in de supermarkt nog steeds voorkomt. Bij dit verschijnsel blijven supermarktproducten even duur, maar bevatten ze minder inhoud.

Het Meldpunt Eerlijk van de Consumentenbond kreeg vorig jaar 250 meldingen van consumenten over krimpflatie.

Dat aantal is wel lager dan in voorgaande jaren. Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar suggereert dat dit mogelijk komt, doordat veel merken de inhoud van hun verpakkingen al eerder hebben verminderd.

“Of omdat consumenten de krimp niet in de gaten hebben. Dat laatste is niet gek, want we zien dat fabrikanten de inhoud van verpakkingen, heel slinks, in steeds kleine stapjes aanpassen”, geeft ze aan.

Volgens de Consumentenbond valt op dat ook producten waarvan de inhoud al eerder onopvallend was verminderd, opnieuw kleiner zijn geworden. Dit zijn enkele verpakkingen waarvan de inhoud slonk terwijl de prijs hetzelfde bleef of niet evenveel meedaalde.

  • Maaslander belegen kaas: van 200 gram naar 175 gram. Daarna naar 150 gram in 2023. Van 150 gram naar 140 gram in 2024.
  • Ariel wascapsules: kromp tussen 2020 en 2025 stapsgewijs van 14 naar 12 stuks, daarna naar 10 wascapsuels.
  • Snack a Jacks Barbecue Paprika-rijstwafels: ging vanaf 2017 van 145 gram naar 127,117 en 107 gram. Daarna naar 103 gram.

Krimpflatie of krimpflatie, noemt de Consumentenbond het. "Bij elkaar opgeteld een forse krimp in een paar jaar tijd. Terwijl de prijs niet evenveel mee daalde", zegt Molenaar over het geslonken pak Maaslander-kaas.

Molenaar stelt dat fabrikanten in reactie op het onderzoek vooral wijzen naar de winkeliers die volgens hen de prijs bepalen. Ook zeiden sommige fabrikanten volgens haar dat de verminderde inhoud te maken had met productverbetering.

"Allemaal kulargumenten", noemt Molenaar dat. "Wees gewoon eerlijk en duidelijk. Zet op de verpakking dat er voortaan minder in zit of houd de inhoud hetzelfde en verhoog de prijs. Niet leuk, maar wel zo eerlijk."

LEES OOK: Ruim 4 op 5 aanbiedingen van supermarkten bestaat uit ongezonde producten