Duizenden werknemers in Duitsland en Groot-Brittannië wachtten met angst en beven op het resultaat van de vergadering. Zij vrezen dat hun fabrieken dichtgegooid gaan worden. De 50 jaar oude productielocatie in het Duitse Bochum en de fabriek in Ellesmere Port in Groot-Brittannië lopen volgens deskundigen het meeste risico om gesloten te worden.
De autoverkopen in Europa staan door de economische neergang zwaar onder druk. Daardoor moeten autofabrikanten snijden in de kosten en de productiecapaciteit terugdringen. Tot nu toe is het sluiten van Europese fabrieken beperkt gebleven. Opel gooide eerder zijn fabriek in Antwerpen dicht, Fiat sloot een onrendabele fabriek in Sicilië en Saab beëindigde de productie in het Zweedse Trollhattan. Tegen het einde van dit jaar staakt Mitsubishi de productie in Born.
Fabriekssluitingen
Maar Europa heeft dan nog altijd ongeveer 240 autofabrieken verspreid over 27 landen. In de Verenigde Staten ging het er de laatste jaren rigoureuzer aan toe. De drie grote Amerikaanse autoreuzen GM, Ford en Chrysler sloten tussen 2008 en dit jaar 13 fabrieken. Analisten voorzien dat er in Europa een golf fabriekssluitingen volgt, onder meer bij de Franse autobouwers Renault, Peugeot en Citroën.
Opeltopman Karl-Friedrich Stracke zei eerder deze maand dat er geen taboes zijn binnen het bedrijf om de kosten te verlagen, hoewel hij een afspraak om geen fabrieken te sluiten voor het eind van 2014 zou respecteren. Die deal sloot Opel 2 jaar geleden met de vakbonden in ruil voor opofferingen van het personeel van in totaal 265 miljoen euro.
De werknemers vragen zich af wat er na 2014 gaat gebeuren. Bij de Opelfabriek in Bochum werken ongeveer 3100 mensen. Maar met alle toeleveranciers en dienstverlenende bedrijven er omheen meegerekend biedt de fabriek werkgelegenheid aan zo'n 45.000 mensen. Ellesemere Port, de enige overgebleven Britse fabriek van Opel, heeft ongeveer 2100 vaste mensen in dienst.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl