De Chinese automaker Geely, onder andere eigenaar van Volvo, wil de concurrentie aangaan met Tesla op het gebied van elektrisch rijden.
Geely is niet de enige automaker die de aanval op Tesla wil inzetten, dat overigens zelf forse ambities heeft op de Chinese markt.
Klassieke autobedrijven zoals Volkswagen en Ford, maar ook nieuwkomers zoals Lucid zetten alternatieven in de markt voor de auto’s van Tesla.
De Chinese automaker Geely, onder andere eigenaar van Volvo, wil de concurrentie aangaan met Tesla op het gebied van elektrisch rijden. Ingewijden meldden aan persbureau Reuters dat de Chinezen met een nieuw merk mikken op het luxere segment voertuigen.
Het merk krijgt de naam Zeekr en zal worden ondergebracht bij het nog te lanceren Geely-onderdeel Lingling Technologies. De stap betekent een nieuwe poging van Geely in zijn langgekoesterde ambitie om luxere wagens te gaan maken, zoals Mercedes-Benz.
Geely is naast eigenaar van Volvo ook aandeelhouder van Mercedes-Benz-moeder Daimler, met een belang van bijna 10 procent in de Duitse automaker.
Qua verkoopstrategie zal Geely het voorbeeld van Tesla volgen, met showrooms in stadscentra waar auto’s tegen een vaste prijs worden verkocht. Daarmee wordt afscheid genomen van de traditionele verkoop via dealers. Die verkoopstrategie heeft er bij Tesla voor gezorgd dat de verkopen in ’s werelds grootste automarkt China snel groeide.
De Chinese regering zet met subsidies en andere regelingen stevig in op het bevorderen van energiezuinige voertuigen (NEV), zoals door batterijen of waterstof aangedreven auto's of plug-in hybride-modellen. Daarmee wil Beijng de chronische luchtverontreiniging en de opwarming van de aarde tegengaan. Ook wil China daarmee de belangstelling van technologiebedrijven en investeerders aanwakkeren.
China voorspelt dat NEV's tegen 2025 goed zullen zijn voor 20 procent van de jaarlijkse autoverkoop. Dat was vorig jaar ongeveer 5 procent.
Concurrentie voor Tesla van klassieke automakers groeit
Geely is niet de enige automaker die de aanval op Tesla wil inzetten, dat overigens zelf forse ambities heeft op de Chinese markt.
Afgelopen jaar verdubbelde de omzet van Tesla in China tot 6,6 miljard dollar, goed voor een vijfde van de totale omzet. De groei in China is één van de redenen waarom beleggers het aandeel Tesla afgelopen jaar fors omhoog hebben geduwd.
Op de langere termijn is de vraag in hoeverre het groeipotentieel van Tesla in China geremd kan worden door sterkere concurrentie van lokale spelers en de manier waarop de Chinese overheid zich opstelt tegenover buitenlandse autofabrikanten.
Ook andere klassieke autoproducenten zetten alternatieven in de markt voor de Model 3 van Tesla en de luxere Model S.
Zo zet Volkswagen dit jaar zwaar in op de ID.3 en de ID.4 die voor de Duitse autofabrikant de nieuwe paradepaardjes moeten worden op de markt voor elektrische auto's. En Ford komt met elektrische versies van de Ford Mustang.
Een nieuwe speler is ook Lucid. Dat bedrijf wordt geleid door de Britse ingenieur Peter Rawlinson, die een sleutelrol had bij het ontwerp van de Tesla Model S en daarna een eigen bedrijf begon. Rawlinson mikt dit jaar met de Lucid Air op een serieuze rivaal van de Tesla Model S.
Reddit-belegger ruilt Tesla in voor Volkswagen
Op de beurs storten kleine particuliere beleggers zich inmiddels op het aandeel Volkswagen. De ambitieuze verkoopdoelstellingen die de Duitse automaker eerder uitsprak, trok de aandacht van beleggers op fora zoals "Wall Street Bets" op het internetplatform Reddit. Daarop wordt Volkswagen neergezet als het nieuwe Tesla.
Het zorgde er ook voor dat de aandelen Tesla werden ingeruild voor die van Volkswagen, dat onlangs weer het waardevolste beursgenoteerde bedrijf van Duitsland werd. Het aandeel Tesla verloor donderdag 7 procent op de Amerikaanse beurs.
Donderdag won de Duitse automaker tussentijds 15 procent aan beurswaarde. Het aandeel steeg daarmee naar de hoogste stand in 12,5 jaar, om vervolgens een fors deel van de dagwinst weer in te leveren.
De laatste keer dat Volkswagen een dergelijke koerssprong beleefde was in 2008 in verband met de overname door Porsche. De gewone aandelen van Volkswagen bewegen vaak heftiger dan gemiddeld. Dat komt omdat slechts een klein deel van de stukken vrij verhandelbaar is.
Circa 90 procent van de gewone aandelen zijn in handen van grote aandeelhouders als Porsche, Nedersaksen en Qatar.