NN Group (Nationale-Nederlanden) gaat in beroep tegen de compensatie in de woekerpolisaffaire, waar de verzekeraar eind maart toe werd veroordeeld.
Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.
De geschillencommissie van klachteninstituut Kifid oordeelde eind maart dat NN de eerste kosten van een beleggingsverzekering moet vergoeden en over de brug moet komen met een hogere compensatie in verband met een meeverzekerd overlijdensrisico. Het ging om een individuele zaak, die aanknopingspunten kan bieden voor collectieve schadeclaims.
Volgens Kifid heeft NN klanten te weinig informatie gegeven over de polissen en de kosten. De naleving van de informatieplicht telt zwaar in zaken over woekerpolissen.
Uitspraak EU-hof
De geschillencommissie bepaalde in 2013 al dat NN tekort was geschoten in zijn informatieplicht. Maar een eindoordeel liet op zich wachten omdat het Kifid in 2014 besloot alle lopende woekerpoliszaken aan te houden in afwachting van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie.
NN gaf destijds al aan het niet eens te zijn met de manier waarop de commissie criteria toepast die het EU-hof in Luxemburg vorig jaar heeft gesteld. NN is namelijk van mening dat ‘nationale wetgeving’ geen extra eisen mag stellen aan verzekeraars bovenop de wetgeving die in Europees verband is afgesproken. De Nederlandse zorgplicht zou er niet toe doen. Daarom is nu beroep aangetekend.
Bestuursvoorzitter Lard Friese benadrukte in een toelichting dat NN zich altijd aan de geldende regels heeft gehouden. Het bedrijf tracht zelf tot overeenstemming te komen met ontevreden klanten, maar verwacht dat dit "omvangrijke proces'' nog enkele jaren in beslag kan nemen.
Informatieplicht telt zwaar
De woekerpolisaffaire houdt de gemoederen in de financiële wereld al jaren bezig. In 2006 kwam aan het licht dat bij veel beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht. Claimorganisaties proberen gedupeerden sindsdien te mobiliseren om schadevergoedingen los te krijgen bij de verzekeraars.
De naleving van de informatieplicht telt zwaar in zaken over woekerpolissen. De geschillencommissie heeft nog drie andere einduitspraken gedaan in de bulk van ruim 400 woekerpolisklachten, die bij Kifid in behandeling zijn.
Bij een daarvan, tegen ABN Amro, is besloten dat het financiële concern de beheerskosten moet vergoeden, omdat daarover vooraf onvolledig en onduidelijk gecommuniceerd was. In twee andere zaken zijn de verzekeraars in het gelijk gesteld, omdat wel tijdig voldoende informatie was verstrekt. Dit betrof klachten tegen Aegon en tussenpersoon Vlieg Adviesgroep.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl