“Keuzevrijheid” en een “superscherp” aanbod. Dat zijn woorden die de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) gebruikt om zijn nieuwe telecompakket aan te prijzen.
Sinds maandag is het mogelijk om bij het energiebedrijf internet, televisie en telefonie af te nemen, dat NLE aanbiedt via het netwerk van KPN.
“Wij willen de telecommarkt opschudden, net als de energiemarkt een paar jaar geleden”, zei NLE-woordvoerster Caroline Bevaart tegen Business Insider. “We hopen mensen over te halen over te stappen, zodat de markt meer in beweging komt. Dat doe je met een scherpe prijs.”
Kijk je naar het reguliere tarief zonder de tijdelijke aanbiedingen die telecombedrijven doen om klanten te lokken, dan is NLE met 29,95 euro per maand de goedkoopste in Nederland voor een alles-in-een-pakket. Alleen Tele2 komt in de buurt, met een vast maandbedrag van 32 euro.
Maar Peter van Wezel van vergelijkingssite Breedbandwinkel.nl vindt dat geen eerlijke vergelijking. Hij beschouwt het maandbedrag van NLE als een actietarief, en dus is het volgens hem zinniger om naar het totaalbedrag in het eerste jaar te kijken. Dan ben je als klant het minst kwijt bij Tele2, dat voor de eerste drie maanden slechts 10 euro rekent.
Waarom Van Wezel dat vindt? NLE zegt niet wat je na het eerste jaar gaat betalen. "Ze brengen het als een jaar voor 29,95 euro per maand. Ik zou niet weten waarom je dat zo zou communiceren als het niet iets omhoog zou gaan", aldus Van Wezel. "Dan doe je niet extra schimmig over wat er na dit jaar gaat gebeuren."
Volgens woordvoerster Caroline Bevaart heeft NLE bewust gekozen voor een contractduur van twaalf maanden. "In de aanloopperiode naar onze lancering hebben we ook met 2-jaarscontracten getest, maar er bleek dat mensen liever een 1-jaarscontract wilden aangaan. Dat is ook gebruikelijk in de telecommarkt, nog gebruikelijker dan in de energiemarkt."
Het vernieuwende van NLE is volgens haar juist dat de lage tarieven voor het hele jaar gelden. "Het is bij ons juist heel transparant dat je weet wat je twaalf maanden lang betaalt, in plaats van de doorgaans gebruikte ‘factuurshock’ na drie maanden."
NLE gaat tijdens het eerste jaar kijken "wat op dat moment het laagst mogelijke vervolgtarief is, zodat we op die manier juíst concurrerende tarieven kunnen blijven bieden". Ruim voordat het contract afloopt, krijgt de klant een nieuw aanbod, benadrukt Bevaart. En na het eerste jaar is het contract maandelijks opzegbaar. "Als klant kun je gewoon weg na twaalf maanden."
Na 33 maanden is het alles-in-een-pakket van de Nederlandse Energie Maatschappij goedkoper dan Tele2. https://t.co/pN7i5z1MlV pic.twitter.com/sPfWxrf9vv
— Herwin Thole (@herwinthole) 23 oktober 2016
Van Wezel, die er als eigenaar van een vergelijkingssite belang bij heeft dat consumenten overstappen, denkt dat NLE de huidige tarieven niet vol kan houden. Hij betwijfelt of het energiebedrijf winst kan maken op het alles-in-een-pakket.
"Ik denk niet dat ze de operationele kosten al kennen, omdat er nog geen klant is aangesloten", zegt hij. "Dingen lopen vaak anders dan je verwacht: de klantenservice, het aansturen van monteurs, hardware die kapot gaat en heen en weer gestuurd moet worden. Gaandeweg zullen ze zien of mensen overstappen, of de tarieven omhoog moeten. Het lijkt me niet realistisch om te denken dat het tarief altijd 29,95 euro zal blijven."
NLE stelt dat het de telecomdiensten zo goedkoop aan kan bieden, omdat het bedrijf dankzij een groot klantenbestand voordelig in kan kopen bij KPN. Niet alleen voorziet het bedrijf bijna 800.000 huishoudens van energie, er waren ook ruim 15.000 voorinschrijvers voor de telecomdiensten.
Bovendien heeft NLE "geen erfenis en grote overhead zoals de telecommastodonten", zei oprichter en topman Harald Swinkels eerder dit jaar. En het bedrijf pakt een lage marge, voegt Bevaart daaraan toe: "Ik denk dat je wel kan uitrekenen dat we hier niet superdikke winst op gaan maken."
Snelheid van de verbinding
Ander twistpunt is de snelheid van de verbinding die NLE biedt. Elke klant betaalt hetzelfde maandbedrag, ongeacht of de maximale theoretische downloadsnelheid die bij jou bereikt kan worden, 20, 50 of 100 Mbit/s is. Is dat niet oneerlijk? Zo ver wil Bevaart niet gaan. "Maar het is inderdaad zo dat hoe sneller de verbinding, hoe voordeliger dat voor jou is."
Dat punt stipt Van Wezel ook aan. De snelheid van internet via de koperlijn is afhankelijk van de afstand tussen jouw huis en de wijkcentrale. Als bij jou maar 20 Mbit/s gehaald kan worden, ben je bij NLE duurder uit dan bij Tele2. Vanaf 50 Mbit is NLE voordeliger, maar dat is volgens Van Wezel slechts haalbaar bij 28 procent van alle huishoudens. Bevaart schermt met een percentage van 45 procent.
En dan is er nog Ziggo, het bedrijf waar NLE zich tegen afzet in reclamespots. "Appels met peren vergelijken", noemt Van Wezel dat. De kabelaanbieder kan abonnementen leveren met hogere snelheden, waarbij de beloofde snelheid normaal gesproken ook wordt gehaald, in tegenstelling tot internetproviders die leveren via het koperen KPN-netwerk. Bevaart zegt dat NLE op zijn site eerlijk vermeldt wat de verwachte snelheid is op het adres van de klant.
Over een ding zijn Van Wezel en Bevaart het wel eens: als consument moet je altijd goed kijken naar jouw persoonlijke situatie. "Daarom biedt de energiesector ook sinds vorig jaar standaard het ‘aanbod op maat’", zegt Bevaart. "Daar kan de telecommarkt nog wat van leren."