De Japanse autofabrikant Nissan heeft bij de grote techbeurs CES in Las Vegas een nieuwe variant van zijn elektrische auto Nissan Leaf gepresenteerd: de Leaf e+.
De Nissan Leaf e+ is de opvolger van de versie uit 2017. De belangrijkste verbetering betreft de actieradius.
De Nederlandse site EV Database geeft voor de oude Nissan Leaf een actieradius van 230 kilometer op een volle accu. De Leaf e+ krijgt een geschat bereik van 355 kilometer, dus ruim 100 kilometer meer.
De Nissan Leaf kwam in 2010 op de markt en werd aanvankelijk één van de populairste elektrische auto’s. Wereldwijd zijn er in totaal meer dan 380.000 van verkocht. Maar de concurrentie heeft niet stilgezeten.
Vooral de Opel Ampera en de Tesla Model 3 zijn tegenstanders om rekening mee te houden voor de Nissan Leaf.
Voor de Open Ampera, die al een aantal jaar op de markt is, geeft EV Database een bereik van 345 kilometer op een volle accu.
De Tesla Model 3 krijgt een geschatte actieradius van 340 kilometer. Daar kan de Nissan Leaf e+ zich dus aardig mee meten met 355 kilometer.
De daadwerkelijke levering van de Nissan Leaf e+ in Europa start waarschijnlijk pas deze zomer. Het prijskaartje wordt in maart bekend gemaakt.
De Tesla Model 3 is overigens vanaf komende maand te krijgen op de Nederlandse markt, waarbij aanvankelijk alleen de luxe versies van 60.000 euro tot 70.000 euro beschikbaar zijn. De standaardversie van iets minder dan 40.000 euro komt pas later op de markt.
Voor de upgrade van de Nissan Leaf heeft de Japanse automaker de huidige batterijset van 40 Kwh vervangen door een grotere accu van 62 Kwh. Ook de elektromotor van de Leaf e+ is een stuk krachtiger, waardoor de auto 13 procent sneller optrekt.
Net als Tesla heeft Nissan voor de Leaf e+ softwaretechnologie ingebouwd die 'semi-autonoom' rijden mogelijk maakt.