- De NIO ET7 is een volledig elektrische sedan in het luxe segment die moet concurreren met merken als BMW en Audi.
- Als de accu leeg is, kun je de batterij van de Chinese auto binnen een paar minuten volledig automatisch laten vervangen door een opgeladen exemplaar.
- Op papier steekt de ET7 prima af tegen de concurrentie. Maar hoe presteert ‘ie in de praktijk? Business Insider testte de nieuwkomer op de markt.
- Lees ook: Chinese elektrische auto’s zouden de Europese markt flink opschudden: tot nu toe komt daar weinig van terecht
De NIO ET7 is een volledig elektrische sedan in het luxe segment die moet concurreren met merken als BMW en Audi. Qua prijs kan het dat in ieder geval wel, want voor een volledig uitgerust exemplaar moet je ongeveer een ton neertellen. Maar kan het ook de Duitse degelijkheid evenaren?
NIO heeft vanaf de start al een uniek aanbod waar geen ander merk aan kan tippen: je kan de auto zonder accu kopen. Dat scheelt in de kosten, want het accupakket is het duurste onderdeel. Je sluit dan een abonnement af waarmee je de batterij als het ware huurt.
Het voordeel hierbij is dat je kunt wisselen in vermogen en dat je gebruik kan maken van de zogenoemde ‘swapstations’, waarbij je binnen een paar minuten een vers opgeladen accupakket onder de auto geschroefd krijgt.
Maar hoe zit het met de kwaliteit van de Chinese nieuwkomer, en wordt er niet iets te positief gedaan over de actieradius van maximaal 580 kilometer?
Business Insider kreeg de kans om de ET7 een week lang te testen. De verwachte actieradius bleef bij gebruik doorgaans steken op net iets meer dan 400 kilometer. Wat ons verder opviel, lees je in de slideshow hieronder.
We reden een week in de NIO ET7: dit viel ons op
We reden een week in de NIO ET7: dit viel ons op
-
Wat als eerste opvalt aan de NIO ET7 is zijn flinke formaat. We hebben het hier over een luxe sedan die op 1,3 centimeter na twee meter breed is. En ook qua lengte is het een imposante vertoning met 5,1 meter. Een accupakket van 100 kWh neemt best wat ruimte tussen de wielen in beslag.
En ja, dat maakt het een uitdaging om de ET7 in de toch al erg krappe Nederlandse parkeerplaatsen te proppen. Gelukkig kan de auto dit volledig zelf.
Maar ondanks zijn grote voorkomen, oogt de ET7 toch erg vriendelijk. Er is geen agressieve lijn, of scherpe hoek in het design te vinden, maar ook wordt het nergens zo glooiend dat het wanstaltig begint te worden. Het uiterlijk communiceert een soort ingetogen luxe.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Onder die ingetogen verschijning, zit een flinke bak technologie ingebouwd. De ET7 kan dan ook meer dan alleen zelf inparkeren. Dankzij de 33 sensoren op en rondom de auto (komen we zo op) is de NIO in theorie in staat om volledig autonoom te kunnen rijden. In Nederland kunnen we dat niet testen, want dat mag nog niet van de overheid. Wat we wel konden proberen is de NIO Pilot, de rijassistent die het accelereren, remmen en sturen van je overneemt tot een bepaalde hoogte.
Over het algemeen werkt dit erg prettig. Hij kan soms wel een beetje te defensief zijn bij verkeer op andere rijbanen waarvan de Pilot verwacht dat ze je proberen af te snijden, terwijl dat in de praktijk verre van het geval is. Maar goed, liever te defensief, dan te agressief. Het ingebouwde waarschuwingssysteem om botsingen te voorkomen hebben we dan ook gelukkig niet hoeven testen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Over die sensoren: die zitten op vrijwel elke hoek van de auto. De camera die je op de foto ziet, net boven het voorwiel, kijkt naar achter. Hierbij houdt hij niet alleen verkeer op andere banen in de gaten, maar kijkt hij ook naar fietsers.
Dat is met name handig op het moment dat je langs de weg geparkeerd staat en de deur open wilt gooien zonder achter je te kijken. De deuren van de ET7 weigeren namelijk te openen als de sensoren merken dat er een fietser in aantocht is. De interieurverlichting kleurt op dat moment rood en de elektronische knop waarmee de deur opent, doet niets.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Er zit ook een camera onder de spiegel. Handig om tijdens het parkeren de stoepranden in de gaten te houden. Velgschade is kostbaar.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De opvallendste sensoren zitten op het dak. Ze steken zover uit dat we tijdens de test van meerdere mensen de vraag kregen wat “die bobbels” op het dak waren. De uitleg was even simpel als duidelijk: dat zijn de camera’s en de radar waarmee de auto zijn omgeving in de gaten kan houden.
Bij dat antwoord bleek dat camera’s bekend zijn, maar dat de radar nog wat vragen oproept.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De grote middelste ‘bobbel’ bevat de LiDAR. Dit is een radar die werkt met onzichtbare lasers, die Elon Musk weigert op zijn Tesla’s te plaatsen, waarvan vast staat dat het een beter en duidelijker beeld van de omgeving geeft dan alleen de camera’s dat kunnen. LiDAR kan namelijk prima in het donker ‘zien’ en heeft beter ‘zicht’ in slechte weersomstandigheden. Fijn om zo’n ding op het dak te hebben.
Maar waarom plaatste NIO ze zo overduidelijk op het dak? Het zou toch mooier moeten kunnen? Volgens NIO kan dat wel, maar worden de sensoren minder effectief als je ze wegwerkt. De Chinezen vonden een optimale werking belangrijker dan looks.
Na een paar dagen vielen ze ons al niet meer op, tenzij we er weer door iemand op gewezen werden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Boven het achterraam vinden we nog een camera.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En ook boven de nummerplaat op de achterklep zit een camera. In de bumpers zitten ook sensoren verwerkt die de afstand tot andere voertuigen en obstakels meten. Het fijne hiervan is dat NIO deze informatie ook weergeeft op het scherm in het interieur. Zo weet je precies hoeveel centimeter je van iets aan het parkeren bent.
Al moeten we zeggen dat je hier niet blindelings op kunt vertrouwen. Een laag liggend blok beton zorgde bijna voor flinke schade aan de bodemplaat bij het automatisch inparkeren van de auto. De sensoren pikte het obstakel aanvankelijk goed op en remde af. Toen het blok uit het zicht verdween, moesten we zelf op de rem trappen om schade te voorkomen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Over het weergeven van informatie op het scherm gesproken: alle camera’s kunnen samenwerken om vanuit de auto digitaal om de auto te kijken. Een leuk trucje om vrienden te laten zien, maar ook handig in krappe situaties.
Wat we wel een beetje miste bij de NIO ET7 was een mogelijkheid om de auto via de app of via de sleutel langzaam vooruit en achteruit te laten rijden. Gezien zijn flinke formaat was dit in sommige parkeer- en laadgelegenheden geen overbodige luxe geweest voor het in- en uitstappen. Nu moesten we in enkele gevallen de twee meter brede auto toch ietwat asociaal wegzetten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dan nog een sensor waar je hem niet verwacht: in de handgreep. De NIO ET7 trekt de deur niet alleen geheel zelf dicht (zoals eigenlijk elke luxe auto zou moeten doen), maar opent hem ook zonder dat jij hier iets voor hoeft te doen. Of eigenlijk hoef je er maar één ding voor te doen: je hand in de deurhendel steken.
De auto herkent dat er een hand zit, haalt de deur van het slot en opent hem een klein stukje. Het enige dat je nog hoeft te doen is aan de hendel trekken om de deur te openen en in te stappen. Wat het nut van deze functie is? Geen idee, want je kunt de deur ook gewoon open trekken voordat de sensor überhaupt doorheeft dat er een hand zit…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het sensorengeweld gaat ook in het interieur verder. De belangrijkste zit waarschijnlijk achter het stuur verwerkt. Deze houdt namelijk de alertheid van de bestuurder in de gaten. Zit je te knikkebollen, of vind je de omgeving interessanter dan wat er voor je gebeurt, dan zegt stemassistent Nomi er wat van.
Natuurlijk kan je dit soort meldingen ook allemaal uitzetten. Iets wat wij zelf snel zouden doen, want Nomi begint al te klagen dat je niet oplet als je bijvoorbeeld je ogen ietwat dichtknijpt bij een laagstaande zon.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Overigens is Nomi voor de rest een erg leuke toevoeging aan de ET7. Ze heet je vrolijk welkom als je instapt en danst gezellig mee op de muziek die je afspeelt. Daarnaast is ze best behulpzaam bij het vinden van instellingen in het menu, zoals het afstellen van de spiegels of het aanpassen van de airconditioning.
Ook grappig is dat Nomi kan herkennen wie er met haar praat en en vanaf welke plaats. Ze kijkt niet alleen de spreker aan, maar past gewenste instellingen ook desgewenst voor alleen die plek in de auto aan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aan- of uitzetten van de massagefunctie in de stoelen.
Op het moment van testen was Nomi nog niet beschikbaar in het Nederlands, en moesten we dus Engels met haar praten. Daarop reageerde ze boven verwachting goed. NIO gaf aan dat de Nederlandse variant in aantocht is, maar dat deze pas uitgebracht wordt als het minimaal evengoed werkt als de huidige versie.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De hulp van Nomi bleek in de eerste paar dagen van de test vaker nodig dan we dachten, want hoewel het menu vrij overzichtelijk is, is het scherm bijna de enige manier om iets in de auto aan te passen. NIO heeft slechts vier knoppen op de middenconsole geplaatst, waar je er hier drie van ziet. Van links naar rechts: de rijmodus (eco, comfort, sport, sport+ en custom), de panieklichten en de deursloten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De enige andere knop op het dashboard en middenconsole is deze. Hiermee kies je voor- of achteruit en kun je de auto in de parkeerstand zetten.
Naast het gebrek aan knoppen voor het regelen van de interieurventilatie en temperatuur, betekent dit ook dat er geen start-stopknop te vinden is. Je kunt de NIO ET7 dus niet zelf aan- of uitzetten. De auto herkent zelf wanneer je instapt en klaar bent om te gaan rijden. Daar is geen knop voor nodig.
Overigens kun je hier goed het materiaal zien waaruit een groot gedeelte van het interieur bestaat: rotan. Of beter gezegd, afval van rotan dat in laagjes is geperst en is gekleurd. Het past allemaal bij het duurzame imago dat NIO nastreeft.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De laadconnector zit precies waar je hem verwacht: waar een tankdop ook zou zitten. De laadsnelheid blijft steken op een relatief lage waarde van maximaal 140 kW. Vergelijkbare voertuigen in deze prijsklasse halen met regelmaat meer dan 200 kW. Dat betekent in theorie dat de concurrentie weer sneller met een volle accu op pad kan.
Toch NIO beweert dat hun 140 kW prima kan concurreren met de hogere laadsnelheden, omdat de ET7 de pieksnelheid langer kan vasthouden dan andere auto’s. Langer op 140 kW laden zou in theorie dus even snel of sneller kunnen gaan dan even de 200 kW aantikken, om vervolgens weer te zakken tot lagere snelheden.
Eén ding staat vast: geen enkele EV kan tippen aan de ‘laadsnelheid’ van de zogenoemde swapstations van NIO. We hebben dit getest in Utrecht. De auto parkeert zichzelf, je hoort wat gerommel, en een paar minuten later kun je weer met een volle accu je weg vervolgen. Simpeler kan niet. Sneller ook niet.
Leuk detail aan deze automatisch openende klep is dat het knopje dat je rechtsonderin ziet de klep sluit, maar ook opent. Er zit een kleine uitstulping op de klep die het knopje voor je indrukt als je op de klep drukt terwijl hij dicht zit. Een low-tech oplossing voor een high-tech-klepje.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De NIO mag dan een grote verschijning zijn, het valt al snel op dat er vrij weinig opbergruimte in het voertuig te vinden is. Er is geen dashboardkastje (daarin zitten drie verschillend ruikende luchtverversers verborgen) en geen vakjes onder de stoelen.
Ook de kofferbakruimte is kleiner dan je zou verwachten van een auto van dit formaat. Daarbij komt nog eens dat er geen apart opbergvak is gemaakt om de laadkabel in op te ruimen. Deze ligt dus altijd los in de achterbak.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De laadkabel opbergen in de frunk is ook geen optie, want de ET7 heeft deze niet. Het hele vooronder zit vol met andere componenten en is netjes afgedekt met een groot stuk plastic.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In plaats van opbergruimte is er gewoon ruimte in de auto. Zowel voor- als achterin zit je als een vorst. De beenruimte achterin is, zoals je hier kunt zien, erg fijn. De bestuurdersstoel staat hier in de verste stand naar achteren, en nog konden mensen van twee meter prima achterin zitten. We hebben het gecheckt.
NIO heeft als doelstelling om het interieur van de ET7 als een ‘huiskamer’ te laten voelen. Daarmee bedoelen ze dat je je er thuis en comfortabel in moet voelen. Iets wat in onze optiek meer dan gelukt is. Niet alleen zitten de stoelen dankzij de grote instelbaarheid erg comfortabel, maar ook is het heerlijk stil in de auto.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Om het comfort te verhogen, hebben alle stoelen in de ET7 een massagestand, kunnen ze verwarmd en gekoeld worden, en hebben de zitplaatsen op de achterbank zelf een ‘relax’-modus. Al konden we niet echt bepalen wat deze precies anders deed dan de massagestand.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wellicht het belangrijkste voor het comfort van de ET7 is de luchtvering. In de comfortstand glijdt de auto werkelijk over de weg. In combinatie met de stilte in het interieur en de soepele aandrijving, geeft dit een heerlijk rustgevend gevoel.
Dat deze vering, in combinatie met het relatief hoge gewicht van het voertuig, goed zijn werk deed, bleek wel uit het feit dat we meerdere malen over wegen met daarlangs de borden “slecht wegdek” reden, maar hier eigenlijk weinig van merkte.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat betekent overigens niet dat de ET7 Franse eigenschappen heeft. Daarmee bedoelen we zachte vering en overhellen in de bochten, want vooral dat laatste gebeurt niet. Zeker niet als je de sportstand aanzet. Op dat moment zet de auto zichzelf lager op de weg, waarbij het zwaartepunt, dat al laag ligt, nog dichter op het asfalt komt te liggen. En dat zorgt voor betere rijeigenschappen.
Ook het stuurgedrag wordt aangescherpt, en de respons van het gaspedaal zou je gevoelig kunnen noemen. Zeker in de Sport+-stand, waarin de Nio zijn maximale sprintsnelheid naar 100 kilometer per uur van 3,8 seconden kan halen, kun je ervan uitgaan dat je met een tikje van je grote teen begint te accelereren.
Maar een echte sportwagen zal het nooit worden. Hoewel de ET7 volgens NIO zijn mannetje kan staan op de Nürburgring, blijft het een zware kolos. Daarnaast is de keuze voor een comfortabel huiskamergevoel niet bepaald iets wat sportief rijgedrag uitlokt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog een leuk detail: de erg diepe opbergruimte in de middenconsole kan aan twee kanten open. Hierboven zie je hem open naar de bestuurderskant, maar hij kan op dezelfde manier ook geopend worden aan de kant van de bijrijder.
Onder de middenconsole is ook nog een groot leeg vak te vinden, waarin je wat extra spullen kunt opbergen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Vanzelfsprekend zijn er ook bekerhouders in de middenconsole te vinden. Ook is er een vak voor de mobiele telefoon waarin deze draadloos kan opladen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Als je even in het menu van de ET7 rondkijkt, kom je twee interessante opties tegen: een meditatie-optie en een nap-functie. Bij het mediteren gaat de interieurverlichting op een laag standje en wordt er een speciaal rustgevend muziekje afgespeeld voor zolang als jij dat wilt.
De nap-functie is wat ingrijpender. Hierbij verstelt de stoel zich naar de meest horizontale stand, zodat je enigszins comfortabel kunt liggen. De deuren gaan op slot en alles gaat op stil. Je kunt een timer instellen waarna er een wekker afgaat en je weer fris en fruitig je weg kunt vervolgen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog even een laatste opmerking over het huiskamergevoel. We weten niet hoe het met jou zit, maar wij hebben geen glazen dak in onze huiskamer. De NIO ET7 heeft dat standaard wel. Hoewel dit natuurlijk een ruimtelijke gevoel geeft in de auto, is er een ietwat vreemde keuze gemaakt door de fabrikant. Je kunt het glazen dak namelijk niet afdekken.
Het glas is getint en warmtewerend, maar we kunnen ons voorstellen dat het toch best warm kan worden in de zomer.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
We moeten het ook nog even hebben over het veelgehoorde idee dat de Chinese auto’s allemaal van lage kwaliteit zijn. Het is immers ‘made in China’. Bij de NIO ET7 geldt het tegenovergestelde. We konden geen rare gaten tussen panelen vinden, en ook in het interieur voelde alles hoogwaardig en solide aan. Maar dat mag ook wel voor bijna een ton.
Je zou bijna kunnen zeggen dat de Chinezen dit goed hebben afgekeken van de Duitsers. En daar zit wat in, want de NIO ET7 is volledig in Duitsland ontworpen. In het kantoor van NIO in München om precies te zijn. De auto wordt alleen in elkaar gezet in China.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat aan veel details is gedacht, komt ook terug in de vormgeving van de velgen. De combinatie van wielen en banden die je hierboven ziet geven de ET7 namelijk zo’n 80 kilometer meer actieradius dan de sportievere 21-inch optie. Dat komt niet alleen doordat deze wielen zo aerodynamisch mogelijk zijn gemaakt, maar ook omdat ze iets minder rubber op de weg leggen. De grotere wielen hebben namelijk een bredere band nodig.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Na een week in de NIO ET7 gereden te hebben, viel het afscheid ons zwaar. Vanwege zijn fijne rijgedrag, hoge comfort en prima afwerking hebben we eigenlijk niets dan lof voor deze luxe EV van een relatief nieuw merk.
Maar hoe goed de ET7 ook is, er is toch iets wat blijft knagen: het abonnement voor het accupakket. Het is niet verplicht, maar om optimaal te kunnen genieten van de auto is dit toch wel een pré. Zeker met de belofte dat er meer en meer swapstations gebouwd zullen worden. Toch is het op z’n minst vreemd te noemen om een auto te kopen zonder een accupakket. Ja, je kunt ervoor kiezen om een abonnement af te sluiten voor de hele auto, maar dan worden de maandelijkse kosten erg hoog. En het is iets Nederlands om een auto te willen bezitten. Een complete auto, bedoelen we daarmee.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland