- Het Chinese elektrische automerk Nio presenteerde donderdag een nieuw volledig elektrisch model: de ET5 Touring.
- Het is de allereerste volledig elektrische stationwagen op de markt.
- De auto is in de basis nagenoeg hetzelfde als de normale ET5, maar heeft een aantal opvallende aanpassingen, zoals een elektrisch dimmend panoramadak.
- Lees ook: We maakten kennis met de nieuwe Nio ET5: klein, maar toch groot, zwaar, luxe en sportief
Nio is pas sinds eind vorig jaar aanwezig op de Nederlandse markt. Het begon met twee grote, dure en vooral luxe modellen: de ET7 en EL7. Daar kwam in april van dit jaar de ET5 bij, een iets minder groot luxe model.
En Nio heeft blijkbaar geen intentie om het modellenoffensief iets te vertragen, want het toonde donderdag twee nieuwe modellen. Of eigenlijk een Europese update van een in China al uitgebrachte SUV en de compleet nieuwe ET5 Touring, een ET5 met nog meer laadruimte.
Op die laatste focussen we ons nu, want het is de eerste volledig elektrische stationwagen in het premium segment. Hoewel hij groter oogt, is de auto geen millimeter langer dan zijn broertje met kont. De prijs is ook niet heel veel hoger: een Touring kost slechts 1.250 euro meer dan een reguliere ET5.
Benieuwd hoe de ET5 Touring eruitziet en wat je kunt verwachten? Bekijk dan de slideshow hieronder!
Maak kennis met de Nio ET5 Touring
Maak kennis met de Nio ET5 Touring
-
Dit is hem dan, de allereerste volledig elektrische premium stationwagen ter wereld: de Nio ET5 Touring.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Aangezien het hier om een ET5 met meer laadruimte aan de achterkant gaat, is hij in de basis dan ook precies hetzelfde als zijn voorganger met een sedan-kontje. Hij is zelfs even lang, breed en hoog.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Alleen de achterste helft, vanaf ongeveer de passagiersdeur, is helemaal nieuw getekend voor dit model.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar daarbij heeft Nio er toch voor gekozen om herkenbare lijnen te gebruiken. De achterklep heeft een brede lichtbalk, net als alle andere Nio’s en is qua lijnenspel te herleiden naar de kleppen van de grotere EL6 en EL7.
En ook is deze klep weer met een bewegend voetje onder de achterbumper automatisch te openen. Of met een knopje naast de achteruitrijcamera.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het verschil zit hem in de details. Zo staat er bij de ET5 Touring de tagline ‘Blue Sky Coming’ op het kozijn van de klep gedrukt. Dat verwijst naar het mantra van de autofabrikant.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Opvallend is ook dat er bij de ET5 Touring wél rekening is gehouden met laadruimte voor de laadkabel. Deze kan weggestoken worden in een speciaal vak onder de vloer van de laadruimte.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nio geeft aan dat de Touring vooral gericht is op lifestyle. Wat dat precies inhoudt, is een beetje vaag, maar in de achterbak is in ieder geval een zaklamp te vinden. Deze is in eerste instantie vermomd als interieurverlichting, maar kan met een knop losgemaakt worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Daarmee zou je in theorie je weg op de kampeerplaats moeten kunnen vinden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook zou je tijdens een relaxmoment in de achterbak kunnen zitten en je jas of tas even op kunnen hangen aan een van de verborgen kledinghaakjes in de achterklep.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar belangrijker is dat deze variant van de ET5 een zee van ruimte biedt. De achterbank is in 40-20-40 neer te klappen (hier is het middendeel weggeklapt ter illustratie).
In neergeklapte staat is ruimte is voor zo’n 1.300 liter aan bagage. Met de bank omhoog is dit beperkt tot 450 liter.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog een unieke optie voor de Touring is het elektrisch zelfdimmende zonnedak. Hier zie je hem in transparante staat.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Instellen gaat via het touchscreen in het interieur.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Na enige tijd wachten, dimt het dak tot vrijwel ondoorzichtbaar. Er is ook een automatische stand die de dimming aanpast aan het omgevingslicht.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Door de hogere daklijn is er onder andere wat meer hoofd- en beenruimte voor de mensen die achterin moeten plaatsnemen. De achterbank is namelijk iets verder naar achter geplaatst dan in de normale ET5.
Ook is de positie van de voorstoelen veranderd. Deze zijn iets lager geplaatst dan in de ET5-sedan. Dit is gedaan naar aanleiding van klantfeedback.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De extra opbouw heeft ook impact op de actieradius. Volgens Nio kan de reguliere ET5 maximaal 590 kilometer op een volle 100 kWh-accu rijden, en haalt de ET5 Touring met hetzelfde pakket maximaal 560 kilometer.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Bij de ET5 Touring kun je ook kiezen voor nieuwe velgen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De kleur waarin je de ET5 Touring hier ziet, Sunlight Gold, is ook specifiek voor dit model.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat gaat al dit extra’s dan wel niet kosten? Goeie vraag, met een duidelijk antwoord: 1.250 euro meer dan de normale ET5. Dat is natuurlijk exclusief opties en dergelijke.
Met andere woorden: de ET5 Touring is te verkrijgen vanaf 51.900 euro, zonder batterij.
Nio verkoopt een 75 kWh batterij voor 12.500 euro, of je kunt een BaaS (Battery as a Service) contract afsluiten, waarbij je hem in feite huurt. Daarbij kun je ook gebruikmaken van de ‘swapstations’ van het merk, waarvan er nu 5 in Nederland zijn.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wil je meer weten over de ET5-sedan, lees dan ons eerdere artikel.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland