- De ET5 Touring is het vierde model dat het Chinese automerk NIO in Nederland te koop aanbiedt.
- Het is een station-versie van de reguliere ET5, die al sinds de eerste helft van dit jaar te verkrijgen is.
- Bij het testen van het nieuwe model ontdekte Business Insider Nederland niet alleen het verschil tussen hem en zijn kleinere broertje, maar ook hoe praktisch hij in de praktijk is.
- Lees ook: We maakten kennis met de nieuwe Nio ET5: klein, maar toch groot, zwaar, luxe en sportief
De NIO ET5 Touring is pas de tweede volledig elektrische stationwagen die in Nederland te verkrijgen is. De andere is de MG5, maar die is naast het stationwagen zijn niet te vergelijken met de ET5.
Zoals we inmiddels al gewend zijn van NIO, levert het veel waar voor je geld. En in dit geval ook veel ruimte. De achterste helft van de ET5 Touring is volledig nieuw ontwikkeld. Dat zorgt er niet alleen voor dat de auto met zijn looks de nodige aandacht trekt, maar het levert ook nog eens extra opbergruimte op. Niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor de boodschappen of vakantiespullen die achterin geladen moeten worden.
Toch heeft deze auto ook wat aparte eigenschappen. De belangrijkste daarvan is dat hij zijn accu kan wisselen bij zogenoemde ‘swapstations’ (is wel een abonnement voor nodig). Daarom wordt hij standaard zonder accu verkocht.
Omdat NIO constant verbeteringen doorvoert op basis van klantfeedback, zijn er ook de nodige verschillen met zijn kleinere broertje. Pakken deze goed uit, of is er nog steeds ruimte voor verbetering? Dat lees je hieronder.
Mooi, maar ook praktisch? We testen de NIO ET5 Touring
Mooi, maar ook praktisch? We testen de NIO ET5 Touring
-
We mochten een weekje achter het stuur van mogelijk de mooiste auto van NIO kruipen om hem eens aan de tand te voelen. We reden in de ET5 Touring: een ET5, maar dan zonder kontje.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De ET5 Touring is aan de voorkant helemaal hetzelfde als de reguliere ET5. Pas vanaf het punt waar de achterdeur start, verschilt de auto. Van buiten, tenminste. Op de binnenkant komen we later terug.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wij kregen de meest luxueuze versie van de Touring mee. Dat betekent dat hij een 100 kWh-accupakket heeft, grote 21-inch velgen, een apart kleurtje en wat extra opties om de reis van A naar B zo fijn mogelijk te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan massagestoelen voorin.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voordat we verdergaan, moeten we even wat cijfers aanhalen: de maximale actieradius volgens de WLTP ligt op 560 kilometer. Die haalden we bij lange na niet, maar dat is te verklaren aan het koude weer en het feit dat de WLTP-cijfers helaas geen realistisch beeld geven van de werkelijkheid.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dan de prestaties. Binnen 4 seconden schiet je naar de 100 km/u. Dat is snel, maar het gaat nog steeds in comfort. De ET5 kan zich sportief gedragen en laat zich ook strak sturen, maar comfort blijft de boventoon voeren. Niet gek, want hij heeft wat moeite om zijn 2.310 kilogram aan gewicht te verbergen.
De topsnelheid ligt op 200 kilometer per uur.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Opladen gaat van helemaal leeg naar helemaal vol in slechts een minuut of drie. Of eigenlijk mogen we dat geen laden noemen, maar wisselen. Ook deze NIO kan bij speciale swapstations zijn accupakket laten omruilen voor een andere.
Niet in de buurt van een swapstation? Dan kan je met maximaal 11 kW op wisselstroom laden, en met maximaal 125 kW op gelijkstroom. Bij dat laatste zou je van 20 naar 80 procent moeten kunnen laden binnen 40 minuten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Terug naar de strakke lijnen van deze ET5 Touring, waar we tijdens de testperiode dan ook veel complimenten over kregen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar waar het allemaal om draait, is de extra ruimte die de langere doorgetrokken daklijn en grotere laadklep met zich meebrengen.
Al zien we hem toch het liefst gewoon gesloten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Eenmaal open valt op dat je genoeg ruimte hebt voor een goede inkoopsessie of een redelijk lange vakantie. Hebben we al gezegd dat je met deze auto batterijen kunt wisselen op een toenemend aantal plekken in Europa?
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Achter de klep krijg je 490 liter aan bagageruimte. Dat zegt waarschijnlijk weinig, maar is best veel.
Het valt op dat de bodem gelijk is aan de drempel, wat betekent dat hij vrij hoog ligt. Maar dat heeft een handige reden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Onder de vloer zitten namelijk extra ruimtes verborgen. Zoals je hier ziet kun je daardoor je laadkabel netjes opruimen en glijdt hij niet door de bak bij een scherp ingestuurd bochtje.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar ook de achterkant van de vloer kan op deze manier opgeklapt worden. Handig voor als je je spullen in de bak gescheiden van elkaar wilt houden, of als je iets zo wilt plaatsen dat het blijft staan.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En zo kunnen we nog wel even doorgaan met de snufjes die NIO bedacht voor de achterkant.
Neem dit lusje bijvoorbeeld. Dat lus je om je boodschappentas, sporttas of andere tas heen. Vervolgens trekt de lus zich strak en kan de vastgemaakte bagage niet meer omvallen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Gebruik je het lusje niet, dan kan er ook niets aan blijven steken, want dan verdwijnt ie achter het vierkantje.
En die lamp daarachter, daar is ook wat speciaals mee.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Die kun je namelijk loskoppelen en gebruiken als zaklamp.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Op twee manieren…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En dan zijn we er nog niet, want NIO had voor de Touring in gedachte dat mensen ermee zouden kunnen gaan kamperen. Even achterin zitten en je jas ophangen aan een haakje aan de klep is dan wel handig.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En als we dan toch met leuke extra’s bezig zijn: dit glazen dak is geen gewoon glazen dak.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Niet alleen is hij heel groot, ook kan hij zichzelf elektrisch dimmen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Er zijn drie standen om uit te kiezen. In de automatische modus kiest hij zelf de dimming, op basis van het buitenlicht.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hier zie je het dak in transparante modus. In de eerdere foto was hij gedimd. Het verschil is niet goed te zien op de foto’s maar is in het echt aanzienlijk.
Helaas konden we niet ondervinden of het onder het glazen dak snel warm wordt met en zonder de dimming. Het Nederlandse weer werkte tijdens de testperiode niet bepaald mee…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Als je andere Nio’s hebt gezien, dan komt dit beeld je bekend voor. Het uiterst minimalistische interieur is namelijk nagenoeg hetzelfde als alle andere modellen.
Een groot scherm in het midden voor alle functionaliteiten en een kleiner scherm achter het stuur voor de belangrijkste informatie. Het lijkt steeds meer de standaard te worden.
(Nee, ook deze NIO heeft geen dashboardkastje.)
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En ook op de achterbank, die overigens in 40/20/40-configuratie is weg te klappen, is genoeg ruimte. We zaten er met onze twee meter lichaamslengte prima.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De stoelen zijn luxe afgewerkt en zitten lekker. Al moet je wel voor lief nemen dat je benen mogelijk wat van de stoel afkomen. Je voeten staan wat hoger dan je zou verwachten dankzij de hoge bodem. Dat accupakket moet immers ergens geplaatst worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Vreemd genoeg heeft NIO alle aandacht aan de voorste twee inzittenden geschonken. Daar ontbreekt het niet aan luxe en snufjes. Achterin moet je het doen met slechts één enkele USB-C-poort.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hoewel het interieur van de Touring een feest van herkenning was, heeft Nio voorin toch wat aanpassingen doorgevoerd tegenover de reguliere ET5. Je ziet het wellicht niet, maar de stoelen kunnen een paar centimeter verder omlaag in de Touring. Een veel gehoorde klacht was dat je, vooral als wat langer persoon, erg hoog zat in de ET5.
Dat is in zekere zin nog steeds zo, al schelen die paar centimeters wel aanzienlijk in het comfort. We zaten niet meer tegen het dak aan te kijken, maar hadden nog wel last met om de binnenspiegel heenkijken.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook een vreemd probleempje is het feit dat de stoel bij het instappen vanuit de laagste stand weer een beetje omhoog komt. Hij gaat vervolgens niet direct omlaag. Om die centimeters weer te winnen, moet de stoel eerst een tikje naar achter om vervolgens weer naar de laagste stand te kunnen.
Nio belooft dat dit in een toekomstige software-update opgelost wordt. Tot die tijd zeggen technici dat het komt doordat de laagste stand van de stoel eigenlijk niet de laagste stand is. Het punt waar hij naartoe omhooggaat bij het instappen, is dat wel. Nee, wij snappen de uitleg ook niet.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hoewel het stuurgedrag van de auto prima is, moet je er vooral tijdens het inparkeren rekening mee houden dat de Touring een forse auto is. Hij is niet alleen lang, maar ook zo’n twee meter breed.
De camera’s rondom de auto en de automatische inparkeerfunctie bieden uitkomst, want de Nederlandse parkeerplaatsen zijn niet allemaal even geschikt voor deze auto. Ook krappe straatjes vereisen wat rustig stuurwerk en goed kijken op de camera’s, want het zicht uit de auto kan op sommige punten wel iets beter.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wij hadden tijdens onze test het genoegen om met de spraakassistent Nomi op pad te gaan. Deze reageert prima op Engels, maar haar Nederlands is nogal belabberd tot het grappige aantoe. Gelukkig houdt ze zich dan ook doorgaans stil, behalve bij het wisselen van het accupakket.
Overigens is Nomi een extra optie. Je kunt er ook voor kiezen om het schattige gezichtje weg te laten en er een speaker te laten monteren.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Uiteindelijk is de NIO ET5 Touring in onze optiek een geweldige verbetering van de normale ET5. En dat voor een meerprijs van slechts 1.200 euro.
Je kunt veel zeggen, maar voor 51.900 euro zonder accu (die kan je los kopen of als abonnement erbij nemen) is hij toch strak in de markt gezet.
Het is alleen jammer dat we hem vermoedelijk niet veel in Nederland zullen zien. NIO vertelde ons dat de ET5 Touring mensen de showroom in lokt met z’n looks, maar dat ze vervolgens de EL6 bestellen. Voor slechts 4.000 euro extra krijg je dan nóg veel meer auto.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland